NL Netherlands: Trots tulpenland krijgt nieuw logo

Creative Director

Wij Nederlanders hebben sinds gisteren 11-11-2019 (ja, de start van Carnaval) een nieuw NL Netherlands logo gekregen. Zijn jullie ook zo intens trots en voel je je nu sterker verbonden met je mede-Nederlanders? Laten we samen eens een kijkje achter de schermen nemen.

Beter dan het oude logo

Toegegeven, het nieuwe NL Netherlands logo is een stap voorwaarts ten opzichte van het oude logo. Het gedateerde logo was een illustratieve tulp met het woord ‘Holland’ ernaast. De toenmalige ontwerper heeft Nederland gereduceerd tot een provincie. Maar goed, shit happens.
Als marketing logo voor een land was dit zeker in lijn met de wereldwijde trend. De meeste landen maken handgetekende logo’s met krullerige kleurrijke beeldmerken. Ze denken waarschijnlijk dat dit het land toegankelijker en aantrekkelijker maakt. 

Links zie je het oude Holland logo, rechts het nieuwe NL Netherlands:

NL Netherlands logo oud nieuw - Rene Verkaart

Het is interessant om te zien dat het nieuwe NL Netherlands logo zo clean en abstract geworden is. Het ligt wellicht meer in lijn met de nuchterheid van de Nederlander?; “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”.

Zoek de NL Netherlands tulp

Ik ben een zeer visueel ingesteld persoon, maar ik moest echt even zoeken naar de tulp in het nieuwe NL Netherlands logo, maar ik heb ‘m uiteindelijk toch gevonden.
Ik zocht eerst in de ‘negatieve vorm’ dus dacht dat de witruimte rechts van de L de tulp visualiseerde. Ik was even afgeleid door de golvende vormen in de letters NL.

Maar nu heb ik ‘m! 

Trotse tulp Rene Verkaart

De trotse tulp zit verstopt in het rechter been van de N in combinatie met de stam van de L. Beide vormen de helft van de tulpenbol.
De ronding van de tulp in de letter N is als stijl element gebruikt in de vorm van een ink trap. Deze letter N heeft van origine namelijk geen ink trap. Ach, als ontwerper zeker iets waar je blij om kunt zijn dat je dit bedacht hebt.

Wat is een ink trap?

Een ink trap is een kenmerk van bepaalde lettertypen die zijn ontworpen voor afdrukken in kleine formaten. Bij een ink trap worden de binnenkanten van scherpe hoeken of details van de lettervormen bewust verwijderd om dichtlopen of inkt proppen te voorkomen. Wanneer het lettertype wordt afgedrukt, verspreidt de inkt zich op natuurlijke wijze in het verwijderde gebied.
Meer over ink traps op Wikipedia

Postzegel letter

De tulp staat trots te zijn naast het postzegelachtige lettertype dat is gebruikt voor het woordmerk. Hij lijkt zo van een postzegel uit de 70s te komen en is niet echt spannend maar voldoet aan de verwachtingen. Daar draagt de ronding van het streepje van de ’t’ niet veel aan bij, maar het is wel een leuke toevoeging. 
Toegegeven, het is een warm lettertype met een menselijk karakter. Daar zijn we in Nederland dan wel weer goed in. Wij hebben sterke typografische roots.

Trotse tulp

Zijn jullie ook zo trots dat we nog steeds met de tulp geassocieerd worden? Ik stiekem wel. Mijn vrouw is Duits en onze oosterburen zien ons toch echt wel als tulpenlandje. Australië heeft een kangoeroe, Canada het esdoornblad en de US een adelaar. Daar misstaat onze trotse tulp niet bij, toch?

Hoewel we de tulp eigenlijk gejat hebben van Turkije en er de eerste beurs crash ter wereld mee veroorzaakt hebben, vindt de regering de tulp ook nog steeds waardig als onze mascotte. 

‘The’ where art thou?

Ik was altijd van mening dat wij The Netherlands heetten, maar de Nederlandse regering ziet dit toch anders. Van nu af aan is dus blijkbaar ‘Netherlands’ afdoende. Lekker kort en krachtig.
Dat is ook niet zo heel erg. Het bekt lekker en tikt zo lekker weg in de social media. Het grootste gedeelte van de wereld kent ons sowieso als ‘Holland’ dus die zullen het verschil niet merken.

Mag een logo € 200.000 kosten?

Minister Sigrid Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is er blij mee. Dat het 200K heeft gekost om door te voeren op het briefpapier en website is te overzien, het is zelfs ‘een relatief kleine investering’ te noemen.

Vinden jullie dat ook?

Het is relatief een kleine investering

Het is relatief een kleine investering, als je kijkt wat we eruit halen. Als je kijkt naar buitenlandse handel, het postennetwerk, de diplomatie. Dit logo wordt overal gebruikt. Het is een kleine investering in verhouding tot het totaalbudget van de rijksoverheid. Het is een heel klein bedrag op de hele begroting. Maar we hebben het over investeringen om rendement te verdienen. Dat is de belangrijkste boodschap.
Sigrid Kaag
Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Wat ze waarschijnlijk bedoelt te zeggen is niet dat we dit rendement relatief snel terugverdiend hebben, maar dat het logo snel afgeschreven is. 

Mogen we even vloeken in de kerk? 

Voor ons als full-service ontwerpbureau is een bedrag van 200K ook veel, heel veel, maar voor zo’n groot project wel enigszins begrijpelijk. Wij verzorgen veel rebrandings voor onze klanten en weten waar de kosten van een dergelijk complex project naartoe vloeien.

Iedereen denkt natuurlijk meteen dat de ontwerper € 200.000 verdient aan het ontwerpen van een logo, briefpapier en website. Dat is niet zo. In dat bedrag zitten alle kosten die betrekking hebben op het ontwerpen en implementeren van een nieuw logo in alle lagen van de Nederlandse overheid. Okay, waarschijnlijk zitten daar ook 150 overleguren met 15 overbetaalde managers bij, 400 uur ambtenaar-inefficiëntie, 25 herontwerpen omdat ze “toch nog even een andere variant” wilden zien, etc. Zo werken deze projecten nu eenmaal. Het moet gewoon in één keer goed.

Het blijft veel geld! Ik hoop dat we elkaar daar goed begrijpen. Maar van de andere kant is het wel goed om even achter de schermen van een rebranding traject te duiken om je een realistisch beeld te vormen van dit soort processen.

Ik leg hier graag meer over uit, dus neem contact met me op als je hierover verder wilt praten.

Wie heeft het logo ontworpen?

Wie anders dan Studio Dumbar (Part of Dept). Zij hebben een lange reputatie in het ontwerpen van goede Dutch design logo’s. Van logo’s voor het Rijk, de NS, de Nederlandse Politie tot het Rijksmuseum zijn zij wel een boegbeeld van een goed Nederlands bureau en waardige vertegenwoordigers van ‘ons allen’.
Ook nu ze niet meer echt Nederlands zijn, omdat ze onderdeel geworden zijn van Dept. Jammer dat we alweer een goed bedrijf goedkoop verkopen. Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Altijd 3 jaar vooruit blijven kijken.

Dit kon moderner en gestileerder

De tulp zou er sowieso uitgaan, zei grafisch designbureau Dumbar toen het de opdracht kreeg een nieuw ‘logo’ voor Nederland te ontwikkelen. Het oranje tulpje met daarnaast in schrijfletters ‘Holland’ was toe aan een grondige update. Dit kon moderner en gestileerder.
Studio Dumbar

Nederland gaat los op het nieuwe logo

Op de RTLZ website kun je een hele leuke discussie volgen over het nieuwe NL Netherlands logo. Natuurlijk is dit frustratie die zich uit in de vorm van parodie.
Er zit zelfs een interessante verbetering bij waarvan je je kunt afvragen waarom die niet in het definitieve logo zit. Ik bedoel de variant van Ad Hofsink, als reactie op de opmerking van Thomas van Groningen. Nú zie ik de tulp wél meteen!

NL Netherlands logo - Rene Verkaart

Keukenhof, here we come

Dit jaar is dus een bezoek aan de Keukenhof een verplicht nummertje. Iedereen kan op zoek gaan naar de trotse tulp die het meeste lijkt op het nieuwe NL Netherlands logo. De internationale bezoekers zullen vast en zeker de Keukenhof plat gaan lopen en plunderen om onze trotse tulp als souvenir mee naar huis te kunnen nemen.

Laat de tulpen-selfies maar komen en wees trots op je Nederlandse (tulpen)wortels.

#trotsetulp #NLNetherlands #logo

Discussieer mee op Linkedin

Heb jij ook een mening over het nieuwe NL Netherlands logo? Laat die dan horen in de discussie op LinkedIn.
En als je dit blog interessant vindt, dan hopen we dat je deze wilt delen. Bedankt!