10 tips voor een goede huisstijl (2022 update)

Creative Director

Wanneer is een logo een ‘goed logo’ en een huisstijl een ‘goede huisstijl’? De visualisatie van het DNA van je bedrijf is belangrijk voor het succes ervan. Design bureau Stoere Binken Design ontwerpt al sinds 1995 huisstijlen en professionele websites. Onze ervaring en expertise delen we graag zodat jij je eigen goede huisstijl kunt ontwikkelen.

In dit blog gaat het niet over mooi of lelijk. Een mooie huisstijl is niet per definitie goed, of omgekeerd. Mooi is een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Wij oordelen daarom ook niet over het visuele design van de huisstijl, maar beargumenteren de inhoudelijke waarden.
Voor ons is het belangrijk dat een huisstijl effectief is en het bedrijf of merk succesvol maakt. Het moet de doelgroep aanspreken, overtuigen en tot actie bewegen. Daarnaast moet de huisstijl duurzaam zijn en een blijvend positief imago opbouwen zodat jij als bedrijf je marketing en communicatie kunt uitbouwen.

Wat is een huisstijl?

Als definitie van een huisstijl zegt het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal (1992) het volgende:
“De aard en het geheel van de visuele presentatie van een onderneming, zoals naamcode, bedrijfssymbool, opmaak, lettersoort en eventueel kleur van het verspreide drukwerk en van opschriften enz.”

De Engelse term voor huisstijl is ‘Corporate Identity‘, maar we spreken van het ‘Corporate Design‘ als het gaat over de visuele uitstraling van een bedrijf.
De volledige presentatie van een bedrijf in de breedste zin van het woord is beter te vatten onder de noemer ‘Brand Identity (merkidentiteit)‘. De merkidentiteit manifesteert zich in alle lagen van een bedrijf, van de receptioniste die de telefoon opneemt, tot de print media uitingen, de website, landelijke televisie reclames, etc.

Belang van een goede huisstijl

Een huisstijl zorgt ervoor dat alle merkuitingen van jouw bedrijf consistent zijn en een positieve associatie oproepen bij je doelgroep. Vele studies bewijzen dat een huisstijl je helpt bij het opbouwen van een positieve naamsbekendheid en succes van je bedrijf. Maar wat is precies het belang voor jou?

  • Imago: Een huisstijl zet de juiste toon en bepaalt voor een groot deel het imago van je bedrijf.
  • Consistentie: Een verzorgde huisstijl presenteert een eenduidig beeld van je bedrijf naar je klanten, maar ook medewerkers en externe samenwerkingspartners.
  • Aantrekkingskracht: Een mooie huisstijl spreekt vele doelgroepen aan en verhoogt je naamsbekendheid.
  • Onderscheidend vermogen: Een unieke huisstijl onderscheidt jou van je concurrenten en helpt je succesvoller te worden.
  • Kostenmanagement: Een goed georganiseerde huisstijl helpt bij de kostenbeheersing doordat regels en hulpmiddelen vastgelegd zijn. Het wiel hoeft niet telkens opnieuw uitgevonden te worden.

10 Basiselementen van een goede huisstijl

Een goede huisstijl bestaat uit een mix van, of alle, 10 grafische basiselementen. In dit blog bespreken we wat belangrijk is voor het succes van jouw bedrijf:

Dit is de inhoudsopgave van dit blog:

  1. Logo
  2. Typografie
  3. Kleur
  4. Vorm
  5. Visuals
  6. Tone of voice
  7. Storytelling (NIEUW)
  8. Brand Voice
  9. Design System (Huisstijl management)

1 – Logo: de superheld van je huisstijl

Deze vragen horen wij vaak van mensen: Waarom is een logo nodig? Waaruit bestaat een logo? Waar moet een logo aan voldoen? En wat is dan precies een goed logo?
Design bureau Stoere Binken Design ontwerpt al sinds 1995 logo’s voor bedrijven, merken, verpakkingen, etc. Voor ons is een logo veel meer dan een grafisch ontwerp dat een bedrijf of merk vertegenwoordigd. Een logo is de bron van het Corporate Design; wij noemen deze de superheld van je huisstijl.

Een logo bestaat uit een drietal componenten. Deze componenten zijn de visuele bouwstenen van een logo. Ze hoeven niet altijd in deze samenstelling in een logo te zitten. Er zijn logo’s zonder beeldmerk, maar wel met een tagline. Meerdere combinaties zijn mogelijk, maar deze 3 componenten vormen de basis van elk logo:

  1. Woordmerk: De bedrijfsnaam geeft helder aan hoe het bedrijf heet. Een logo met alleen een woordmerk heet een ’typografisch logo’.
  2. Beeldmerk: Het icoon of afbeelding verlenen betekenis, symboliek en karakter aan het logo.
  3. Tagline: De corporate slogan beschrijft eenduidig wat het bedrijf doet en waar het voor staat.

Is een logo nog nodig, of kan ik ook zonder?

Ieder bedrijf of merk heeft een logo. Soms prominent, soms onopvallend. Een logo is meestal de (merk)naam op de huisstijl uiting. Dit kan ook typografisch zijn. Je herkent dit niet altijd direct, omdat het een lettertype lijkt te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Oatly!
Bron Oatly!

Feitelijk creëer je al een logo wanneer je je bedrijfsnaam schrijft in een lettertype en kleur naar keuze. Je maakt een bewuste keuze voor dat specifieke lettertype en die kleur, omdat je deze mooi vindt of goed bij je bedrijf vindt passen.
Wees eerlijk: als je voor jezelf een briefhoofd, een visitekaart én een flyer maakt, kies je dan 3 verschillende lettertypen en kleuren? Nee. Je kiest bewust voor een consistente visuele presentatie van je bedrijfsnaam en dat noem je… een logo.

De symboliek en stijl van een logo bepalen voor een groot deel de acceptatie door de ontvanger en het vertrouwen dat hij jullie daarmee schenkt. De ontvanger, die jouw logo voor het eerst ziet, doorloopt in zijn hoofd deze 3 onbewuste stappen:

  1. Begrijpen: Visualiseert het logo het doel of karakter van het bedrijf? Symboliek, kleur en typografie zetten de juiste toon.
  2. Geloven: Wekt het logo vertrouwen en geloofwaardigheid? Een sterk grafisch ontwerp overtuigt de doelgroep.
  3. Accepteren: Wil ik met dit bedrijf in interactie treden? Ben ik ook bereid om vrijwillig hun logo op mijn kleding te dragen en hun merkidentiteit te verbreiden?

De vijf belangrijkste factoren die het succes van een goed logo bepalen zijn:

  1. Eenduidigheid: Een logo vertelt een duidelijk, helder en ondubbelzinnig verhaal van jouw bedrijf.
  2. Authenticiteit: Een goed logo toont zijn ware persoonlijkheid en karakter. Het is een manifestatie van intrinsieke waarden. Authenticiteit is écht, iets wat je niet kunt faken. Authenticiteit is niet per definitie hetzelfde als originaliteit.
  3. Originaliteit: Een origineel logo is geen letterlijke vertaling van een beeld of een woord. Het is een vertrekpunt voor het ontwerpen van een beeldtaal die uniek is voor jouw bedrijf. De gebruikte beeldtaal is een abstracte, vrije interpretatie en visualisatie van een begrip dat voor de doelgroep belangrijk is. 
  4. Functionaliteit: Een logo is afgestemd op jouw doelgroep, de markt en de functie / doel en niet in de eerste plaats op wat jij als klant zelf mooi vindt.
  5. Duurzaamheid: Een logo moet doorgaans niet aan trends onderhevig zijn. Een goed logo ontwikkelen kost veel geld, dus je wilt dat deze ook lang meegaat. Het is de basis van je bedrijfsimago, je marketing, geloofwaardigheid. De beste logo’s hoeven zelden aangepast of verbeterd te worden.
Logorama Rene Verkaart

Hoe maak je een logo uniek?

Om een logo extra bijzonder te maken zijn er verschillende typografische design opties mogelijk die we kunnen inzetten, afhankelijk van het merk, de doelgroep en het gewenste effect:

  • We maken een custom lettertype (Kryptonite), of een custom variant van een bestaand eigen gemaakt lettertype (Morpak). Deze design optie heet ‘BrandFont’.
  • We integreren een handgemaakt beeldmerk direct in het logo (zie Evoor en Softhale).
  • We maken inkepingen op kenmerkende plekken (Kalimba).
  • We veranderen het karakter van bepaalde letters (Middelhof en iArts Maastricht).
  • We mixen kapitalen en onderkast letters (zie Porta Mosana College).

Het logo is daarmee uniek en niet zomaar na te maken door het huisstijl lettertype te gebruiken. Bijkomstig voordeel is dat je het ook gemakkelijker kunt deponeren bij de BOIP Merkregistratie Benelux omdat het als beeldmerk en niet als lettertype gezien wordt.

Vraag van een klant: Waarom gebruiken jullie een ander lettertype voor mijn logo dan voor mijn huisstijl?

Je logo is de superheld van je organisatie. Deze moet bijzonder zijn. Huisstijl lettertypes ondersteunen de merkidentiteit. Als we hetzelfde lettertype gebruiken, dan wordt het logo soms minder bijzonder omdat het door velen gezien wordt als ‘gewoon een lettertype’. Dit is voor elke huisstijl anders.
René Verkaart
Creative Director

2 – Typografie

Typografie is een essentieel onderdeel van het Corporate Design, een krachtig statement. En toch staan de meeste bedrijven nog te weinig stil bij de kracht van typografie.

In een commerciële wereld die geobsedeerd is door “global branding”, kan een custom fonts een uiterst efficiënt middel zijn om een unieke merkidentiteit te creëren. Het effect van lettertypen is voor het ongetrainde oog wellicht subtiel, maar het resultaat is zeer krachtig.

2 vormen van typografie

Grofweg zijn er 2 vormen van typografie die bedrijven in kunnen zetten voor hun merkidentiteit:

  1. Retail Typografie – een goed gekozen huisstijl lettertype
    Een bewust gekozen huisstijl lettertype roept een emotionele reactie op; vertrouwenwekkend, serieus, frivool, vriendelijk, uitnodigend, klassiek. Het kiezen van het juiste lettertype is gebaseerd op typografische kennis, jarenlange design ervaring en een goed gevoel voor de markt. Gewoon het laatste trending lettertype kiezen is zelden een goede optie. Het lettertype moet passen bij het bedrijf, merk, doelgroep, branding, etc. Anders slaat het de plank mis.
    Lettertypen die ontworpen zijn door allerlei type designers en meestal verkocht worden via internationale font aanbieders. Deze lettertypen zijn voor iedereen beschikbaar en worden wereldwijd door allerlei kopers gebruikt. Je kunt deze fonts niet exclusief voor jouw bedrijf aanschaffen.
  2. Custom Typografie – jouw unieke brandfont
    Een andere krachtig merk instrument voor een unieke branding is een custom font. Een handgemaakte lettertype familie is speciaal ontwikkeld voor jouw bedrijf en heeft een extreem hoog onderscheidend vermogen.
    Het voordeel van een custom font is dat niemand in jouw markt hetzelfde font heeft en jij de enige bent die zich daarmee kan positioneren. Een paar bekende voorbeelden van grote bedrijven die al custom fonts hebben zijn Apple, Audi, Vodafone, CocaCola, etc.

Custom fonts zijn de toekomst voor MKB bedrijven

Custom lettertypen zijn een krachtig onderdeel van een merkidentiteit, het visualiseert het DNA van je bedrijf in zijn puurste vorm. Custom lettertypen zijn handgemaakte fonts, specifiek voor jouw bedrijf. Stoere Binken Design maakt custom lettertypen nu ook voor het MKB betaalbaar.
Lees alles over custom fonts voor MKB bedrijven

Morpak custom font

Voor de Morpak huisstijl hebben wij een speciaal lettertype variant ontwikkeld, gebaseerd op de CFF Accelerator van Characters Font Foundry. Voor deze huisstijl met spierballen hadden we een mannelijk “Roman” (rechtopstaand) lettertype nodig. Aangezien het originele Accelerator lettertype een italic font was hebben we hiervoor een custom brandfont gemaakt, speciaal voor het Morpak logo.

Morpak Custom Typografie - Rene Verkaart
CFF Accelerator font family in de Morpak huisstijl

Meer stoere custom fonts

Creative Director René Verkaart is tevens Type Director bij Characters Font Foundry, zijn eigen font foundry. Hij ontwerpt professionele retail- en custom lettertypen voor bedrijven en merken. Als je wat inspiratie (of overtuiging) zoekt voor het inzetten van custom lettertypen voor jouw bedrijf, bekijk dan zijn Custom Type portfolio eens. Daar vind je custom lettertypen voor o.a. Visma|Raet, Maastricht Sport, MEIJS Motorman en Noordhoff Uitgeverij.

custom lettertypen
Custom brandfont voor Visma|Raet

3 – Kleur

Kleur is heel persoonlijk en heeft raakvlakken met vele psychologische aspecten. Wat is Vodafone zonder de rode of ABN AMRO zonder de groene huisstijlkleur?
De psychologische betekenis van kleuren is voor een deel zelfs universeel. Bijvoorbeeld:

  • Rood is een echte signaalkleur en wordt overal geassocieerd met liefde, kracht en passie, maar ook met agressie en gevaar.
  • Blauw staat voor rust, vertrouwen en waardigheid, maar ook voor status en macht.
  • Zwart staat voor elegantie en stijl maar wordt ook vaak geassocieerd met de dood.
Kleurenpalet e-llis
Het door Stoere Binken Design ontwikkelde corporate kleurenpalet van e-llis Logistic Solutions

Voor een huisstijl is het kleurenpalet heel belangrijk. De keuze voor de juiste kleuren vereist vakkennis en is een specialisme. Er zijn verschillende kleursystemen die voor een huisstijl ingezet worden. De uitdaging zit ‘m in het onderling afstemmen van deze kleursystemen om een zo consistent mogelijke uitstraling in alle merkuitingen te creëren.

5 kleursystemen

Deze 5 kleursystemen gebruiken wij als grafisch ontwerpbureau voor onze stoere klanten. Ze zijn gangbaar voor elke goede huisstijl:

  • PMS: Dit staat voor Pantone Matching System. Het Pantone kleurensysteem is een uitgebreide verzameling van wereldwijd vastgestelde kleuren. De kleur wordt gemaakt door 15 basis pigmenten (inclusief zwart en wit). Het systeem bevat ongeveer 1.100 kleuren met een uniek nummer dat regelmatig uitgebreid wordt met nieuwe Pantone kleuren.
  • CMYK: Het CMYK kleurensysteem zijn ‘process kleuren’, specifiek geschikt voor drukwerk. De afkorting staat voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key (black). Dit zijn de 4 basiskleuren die nodig zijn om alle (zichtbare) kleuren op papier te reproduceren.
  • RGB: Op beeldschermen wordt uitsluitend gewerkt met de drie primaire kleuren Rood, Groen en Blauw. Bijv: (R) 242, (G) 30, (B) 140 is magenta.
  • Hex (hexadecimaal): Hex zijn 256 webkleuren die je browser kan laten zien bij het weergeven van websites. Hex kleuren zijn een andere formattering van het RGB kleursysteem. De 6 cijfers en letters beschrijven de RGB kleur. Hex 00ACFF blauw staat voor R 0, G 172, B 255. Je kunt een RGB-code omzetten in een hex-code.
  • RAL: RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen. Een hele droge Duitse term voor een coderingssysteem voor verf-, coating- en plakplastic kleuren. Dit kleursysteem gebruiken wij zelden, maar wordt in de industrie sector nog steeds gebruikt.

Kleursystemen op elkaar afstemmen

Je voelt al aan hoe moeilijk het is om deze kleurensystemen op elkaar af te stemmen.
RGB zijn lichtkleuren. Het licht van beeldschermen en televisies is niet genormd en kan dus op elk apparaat anders zijn. Dit bepaalt de kleurtemperatuur.
CMYK en PMS worden gedrukt op papier. Het gekozen papier zorgt voor kleurverschil tussen deze beide kleursystemen. Gebruik je een gladde (gestreken) of matte (ongestreken) papiersoort, dan heeft dezelfde kleur een zichtbaar andere uitstraling.
In het afstemmen van deze kleursystemen steekt veel tijd en ervaring. Wij weten hoe de kleuren op de verschillende dragers reageren. We anticiperen hierop door de kleuren op voorhand bij te stellen zodat ze een consistent geheel vormen als ze toegepast worden.

4 – Vorm

De vormentaal is onderdeel van de visuele merkidentiteit en bepaalt de ‘scherpte’ en/of ‘warmte’ van een identiteit. Is het een hard of een zacht merk? Is het een identiteit voor mannen of vrouwen? Is het een zakelijk of frivool merk?

Deze vormen kunnen elementen zijn die uit het logo gehaald worden, of aanvullend zijn óp het logo. Stel je voor dat het logo een vlak met afgeronde hoeken heeft. Het ligt dan voor de hand om deze beeldtaal ook voor foto kaders te gebruiken, of als afgeronde hoeken van een visitekaart.

We4people huisstijl - Rene Verkaart
Briefpapier en visitekaart voor We4People

Ook de vorm van je huisstijl uiting is belangrijk, dus je brochure, folder, visitekaart, etc. Ga je voor vierkant, langwerpig of toch voor de standaard DIN papierformaten? Als grafisch ontwerpbureau maken wij altijd een bewuste keuze voor een papierformaat, omdat dit deel is van de storytelling.

De juiste keuze van het papier is natuurlijk net zo belangrijk. Hoe voelt jouw uiting aan, wat ‘vertelt’ die de ontvanger en wat wil je dat hij doet? In overleg met onze huisstijl drukkerij vinden we altijd de juiste papiersoort voor jouw uiting.

5 – Visuals

Onder visuals verstaan we illustraties, pictogrammen / iconen, foto’s. Deze kunnen illustratief of suggestief van aard, maar ook direct en informatief zijn. De keuze voor foto’s met vrolijke mensen in de natuur of harde industriële gebouwen is zeer bepalend voor de uitstraling van de identiteit.
Bij de keuze van de visuals letten we heel nauwkeurig op het gekozen kleurenpalet. Door visuals te kiezen die kleuren uit het kleurenpalet bevatten, ontstaat er een wederherkenning die voor het merk image van belang is.

klankatlas iconen - Rene Verkaart
Onze custom iconen set voor de Klankatlas website
Onze custom iconen toegepast op de Klankatlas website

6 – Tone of voice

Tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met haar doelgroep, het is letterlijk de ‘stem’ van de organisatie. Een uniforme tone of voice in tekst én beeld zorgt voor een herkenbaar en geloofwaardig imago.
De tone of voice is niet te verwarren met Sonic Branding (Klankmerk). Denk daarbij aan een jingle of een geluidstoon die bedrijven inzetten om herkenning te creëren door klanken.

Spreek de juiste taal; dat is het motto van design bureau Stoere Binken Design Maastricht. Een directeur van een multinational spreek je anders aan dan VWO scholieren. Bij alles wat je ‘zegt’ is het belangrijk authentiek te blijven. Gewoon jezelf zijn is het beste, de ontvanger voelt het direct als je je anders voordoet dan je bent.

Welke taal spreekt jouw merkidentiteit? Nike zegt ‘Just do it’. Vodafone ‘The future is exciting’. De taal van de merkidentiteit heeft betrekking op de pay-off, de tone of voice en de gebruikte begrippen en vakjargon.

Raakt jouw tone of voice de juiste snaar?

Als Stoere Binken Design een huisstijl ontwikkelt, dan besteden we veel aandacht aan de juiste tone of voice van het bedrijf. Authenticiteit en uniformiteit in woord én beeld creëert het gewenste imago en helpt de juiste snaar te raken bij je doelgroep.
Wil je graag praten over jouw tone of voice?
Maak vrijblijvend een afspraak

7 – Storytelling

Kun jij in drie zinnen vertellen waarom jij als bedrijf doet wat je doet? Kun je dit zo duidelijk vertellen dat iedereen het direct ook begrijpt? Als je de tone of voice gedefinieerd hebt kun je met deze ‘spreektaal’ een spannende storytelling ontwikkelen.

Storytelling creëert verbinding door een merkverhaal. Storytelling is de expertise van het vertellen van een emotioneel en geloofwaardig merkverhaal. Het wordt ook wel de Corporate Story genoemd. Het doel is om verbinding te maken, saamhorigheid te creëren én relevant te blijven bij je doelgroep.

8 – Brand Voice

Alexa heeft een nieuwe feature voor zijn voice assistent: Brand Voice.
Brand Voice is de mogelijkheid waarmee je kunt samenwerken met het Amazon Polly-team om een exclusieve Neural Text-To-Speech (NTTS) voor jouw merk te bouwen. Het systeem maakt gebruik van machine learning-technologieën om een kunstmatige spraak te genereren die klinkt als een menselijke stem. Met behulp van neurale netwerken is het nu mogelijk om zeer natuurlijk klinkende spraak te producteren met verschillende accenten. Luister maar eens naar deze stemmen en stel je een digitale secretaresse voor die vragen van je klanten kan beantwoorden.
Is dit de stem van je nieuwe servicedesk medewerker die vragen van lastige klanten gaat beantwoorden?

Bron: Gert Koot voor Branded Entertainment

9 – Design System

Een design system is de enige bron van waarheid die alle merkelementen van het logo, tot kleur, typografie, vormentaal, fotografie, iconen, motion graphics en meer groepeert zodat teams een product kunnen ontwerpen, realiseren en ontwikkelen. Het verenigt productteams rond een gemeenschappelijke beeldtaal, versnelt het ontwerpproces en bouwt bruggen tussen teams die samenwerken om producten tot leven te brengen:

  • Welke huisstijl kleuren heb ik en hoe moet ik die toepassen zodat het er in onze print media uitingen overal hetzelfde uitziet?
  • Welk huisstijl lettertypen heb ik en welke gebruiken we voor de website?
  • Als ik een advertentie wil laten maken, hoe moet de layout er dan uitzien? En hoe zorg ik ervoor dat het dezelfde advertentie blijft als het formaat verandert?
  • Als ik een folder wil laten maken, waar moet ik dan rekening mee houden zodat het binnen de uitgezette huisstijl richtlijnen valt?

Het niet consistent doorvoeren van de huisstijl is de meest gemaakte fout door klanten en op langere termijn nadelig voor het imago.

10 – Huisstijl management

Als wij als design agency jouw huisstijl management verzorgen dan mag je van ons verwachten dat we altijd overzicht houden over de richting van de huisstijl. Alle uitingen die wij voor jouw merkidentiteit maken toetsen we met de gemaakte afspraken. Wij gaan voor 100% kwaliteit en betrokkenheid en we willen altijd het juiste voorbeeld geven. Daarom staat huisstijl management centraal bij alles wat we voor jou doen.

De kerngegevens van een goede huisstijl

Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk en een specialisme. Veel beginnende zelfstandig ondernemers knutselen in het begin zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets door ‘een neefje’ maken. Begrijpelijk, maar de praktijk wijst echter uit dat een professioneel ontworpen huisstijl onontkomelijk is voor de groei en het voortbestaan van een bedrijf.

Voor het ontwikkelen van een goede huisstijl zijn een aantal kerngegevens van belang:

  • Identiteit: Wie ben je? Wat / wie wil je zijn?
  • USP (Unique Selling Point): Wat wil je uitdragen en hoe onderscheidt dat zich van de concurrentie?
  • Target market: Op welke markt wil je je gaan bewegen? Wat zijn de kenmerken van deze markt?

Deze gegevens kunnen in een aantal creatieve brainstorm sessies in kaart gebracht worden. Het kan productief zijn om hierbij ook een communicatie- of marketing partner te betrekken.

Levensduur van een goede huisstijl

De tand des tijds laat de huisstijl niet onaangetast. De levensduur van een huisstijl is vooral afhankelijk van het onderhoud en de juiste naleving van de richtlijnen die vastgelegd zijn in het Design System. De ouderdom van de huisstijl is veel minder van belang. Een goede huisstijl ontwikkelt en past zich aan aan de veranderde wensen en behoeftes van de markt.

Onderhoud van een huisstijl

Het onderhoud aan de huisstijl is natuurlijk een mooi moment om de huidige positionering te herzien. Dit zijn een aantal vragen die we in een creatieve sessie samen kunnen evalueren om daarmee de merkstrategie bij te stellen:

  • Doe ik het nog goed?
  • Komt mijn boodschap nog bij mijn klanten aan?
  • Lever ik nog steeds wat ik uitstraal en beloof?
  • Kunnen we de huisstijl visueel aanscherpen?

Budget bepalen

Voordat je begint met het ontwikkelen van een goede huisstijl is het belangrijk een inventarisatie te maken van wat er ontworpen moet worden. De basis instrumenten van een merkidentiteit zijn niet alleen de correspondentielijn (briefpapier, volgblad, visitekaart, envelop), maar ook een website, brochures en print media special products.
Geen website is geen optie. Wees altijd zichtbaar. Zonder een professionele website ben je als bedrijf niet meer geloofwaardig en dat zal je imago schaden.
Het lijkt wellicht goedkoper om zelf een huisstijl in elkaar te zetten, maar na verloop van tijd zal blijken dat een professioneel ontworpen huisstijl zich meer dan terugbetaald. 

Een huisstijl is een investering in de toekomst. Verspreid over 10 jaar plezier zijn de eenmalige aanschaffingskosten van een huisstijl te verwaarlozen. Stoere Binken Design richt zich altijd naar het beschikbare budget van de klant. We zoeken samen een passende oplossing om een goede huisstijl te ontwikkelen.

Wil je vrijblijvend praten over jouw goede huisstijl?

We spreken graag af voor een kennismaking en inventarisatie van jouw huisstijl. We kijken samen naar de huidige stand en brainstormen over de mogelijkheden om jouw huisstijl te verbeteren en succesvoller te maken.

Mail ons voor meer informatie