6 tips voor een goede huisstijl (update)

Creative Director

Waneer is een logo een goed logo en een huisstijl een goede huisstijl? De visualisatie van het DNA van je bedrijf is belangrijk voor het succes ervan. Stoere Binken Design ontwerpt al sinds 1995 huisstijlen. Onze ervaring en expertise delen we daarom graag met jullie in dit blog voor het ontwikkelen van een goede eigen huisstijl.

Wanneer spreken we van een huisstijl?

Als definitie van een huisstijl zegt het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal (1992) het volgende:
“De aard en het geheel van de visuele presentatie van een onderneming, zoals naamcode, bedrijfssymbool, opmaak, lettersoort en eventueel kleur van het verspreide drukwerk en van opschriften enz.”
De Engelse term voor huisstijl is ‘Corporate Identity’, maar we spreken van het ‘Corporate Design’ als het gaat over de visuele uitstraling van een bedrijf.

De volledige presentatie van een bedrijf in de breedste zin van het woord is beter te vatten onder de noemer ‘Brand Identity (merkidentiteit)’.
De merkidentiteit manifesteert zich in alle lagen van een bedrijf, van de receptioniste die de telefoon opneemt, tot de print media uitingen, de website, landelijke televisie reclames, etc. Maar laten we ons hier beperken tot het Corporate Design; de huisstijl.

6 basiselementen van een goede huisstijl

Een goede huisstijl bestaat uit een combinatie van de volgende 6 grafische basiselementen die we in dit blog bespreken en aangeven wat belangrijk is voor jouw bedrijf:

  1. Logo
  2. Typografie
  3. Kleur
  4. Vorm
  5. Visuals
  6. Taal

Deze basiselementen zijn bepalend voor de visuele uitstraling van de huisstijl en daarmee extreem belangrijk voor het succes ervan.

1 – Logo

Een logo is een woordmerk (de naam) of beeldmerk (de afbeelding) of een combinatie van beide. Een beeldmerk kan bestaan uit een tekening, een herkenbaar of abstract symbool. Het logo is feitelijk de bron van het Corporate Design; de superheld van je huisstijl.
De symboliek en stijl van een logo bepalen voor een groot deel de acceptatie door de ontvanger en het vertrouwen dat hij jullie daarmee schenkt. Als een ontvanger een logo ziet doorloopt hij in zijn hoofd deze 3 onbewuste stappen:

  • Begrijpen: Visualiseert het logo wat het bedrijf doet?
  • Geloven: Wekt het logo vertrouwen en geloofwaardigheid?
  • Accepteren: Wil ik met dit bedrijf in interactie treden?

Twee belangrijke kenmerken waar we als Stoere Binken bij een goed logo grote waarde aan hechten zijn:

  • Originaliteit: Een logo is geen letterlijke vertaling van een beeld of een woord. Het is een vertrekpunt voor het ontwerpen van een goed logo. De gebruikte beeldtaal is een abstracte, vrije interpretatie en visualisatie van een begrip dat voor de doelgroep belangrijk is. 
  • Functionaliteit: Een logo is afgestemd op de doelgroep, de markt en de functie / doel en niet in de eerste plaats op wat jij als klant zelf mooi vindt.
Logorama Rene Verkaart

Vraag van een klant: Waarom gebruiken jullie een ander lettertype voor mijn logo als voor mijn huisstijl?

Antwoord: Je logo is de superheld van je organisatie. Deze moet bijzonder zijn. Huisstijl lettertypes ondersteunen de merk identiteit. Als we hetzelfde lettertype zouden gebruiken, dan wordt het logo minder bijzonder omdat het door velen gezien wordt als ‘maar een gewoon lettertype’.
René Verkaart
Creative Director

Om een logo extra bijzonder te maken bewerken we ook vaak het gebruikte lettertype in het woordmerk. Hiervoor zijn verschillende design opties mogelijk die we kunnen inzetten, afhankelijk van het merk, de doelgroep en het gewenste effect;

  • We integreren een handgemaakt beeldmerk direct in het logo (zie Evoor en Delizia).
  • We maken inkepingen op kenmerkende plekken (zie Königsallee.de hierboven).
  • We veranderen het karakter van bepaalde letters (Middelhof en iArts Maastricht).
  • We mixen kapitalen en onderkast letters (zie Porta Mosana College).
  • Etc.

Het logo is daarmee uniek en niet zomaar na te maken door het gebruikte huisstijl lettertype voor eigen doeleinden te gebruiken. Bijkomstig voordeel is dat je het ook gemakkelijker kunt deponeren bij de BOIP Merkregistratie Benelux omdat het eerder als beeldmerk en niet als lettertype gezien wordt.

2 – Typografie

Een bewust gekozen font roept een emotionele reactie op; vertrouwenwekkend, serieus, frivool, vriendelijk, uitnodigend, klassiek. Typografie is een essentieel onderdeel van het Corporate Design, een krachtig statement. En toch staan de meeste bedrijven nog te weinig stil bij de kracht van typografie.

In een commerciële wereld die geobsedeerd is door “global branding”, kan een custom fonts een uiterst efficiënt middel zijn om een unieke merkidentiteit te creëren. Het effect van lettertypen is voor het ongetrainde oog wellicht subtiel, maar het resultaat is zeer krachtig.

Custom fonts zijn de toekomst voor MKB bedrijven

Custom lettertypen zijn een krachtig onderdeel van een merkidentiteit, het visualiseert het DNA van je bedrijf in zijn puurste vorm. Custom lettertypen zijn handgemaakte fonts, specifiek voor jouw bedrijf. Stoere Binken Design maakt custom lettertypen nu ook voor het MKB betaalbaar.
Meer over custom fonts voor MKB bedrijven
Vraag René Verkaart

Creative Director René Verkaart is tevens Type Director bij Characters Font Foundry, zijn eigen font foundry. Hij ontwerpt professionele retail- en custom lettertypen voor bedrijven. Als je wat inspiratie (of overtuiging) zoekt voor het inzetten van custom lettertypen voor jouw bedrijf, bekijk dan zijn Custom Type portfolio eens. Daar vind je lettertypen voor o.a. Visma|Raet, Maastricht Sport, MEIJS Motorman en Noordhoff Uitgeverij.

custom lettertypen

3 – Kleur

Kleur is heel persoonlijk en heeft raakvlakken met vele psychologische aspecten. Wat is Vodafone zonder de rode huisstijlkleur of ABN AMRO zonder de groene?
De psychologische betekenis van kleuren is voor een deel zelfs universeel:

  • Rood is een echte signaalkleur en wordt overal geassocieerd met liefde, kracht en passie, maar ook met agressie en gevaar.
  • Blauw staat voor rust, vertrouwen en waardigheid, maar ook voor status en macht.
  • Zwart staat voor elegantie en stijl maar wordt ook vaak geassocieerd met de dood.
Kleurenpalet e-llis
Het door Stoere Binken Design ontwikkelde corporate kleurenpalet van e-llis Logistic Solutions

Voor een huisstijl is het kleurenpalet dus heel belangrijk. De keuze voor de juiste kleuren vereist vakkennis en is een specialisme. Er zijn verschillende kleursystemen die vaak allemaal voor een huisstijl ingezet worden. De uitdaging zit ‘m in het onderling afstemmen van deze kleursystemen om een zo consistent mogelijke uitstraling in alle merkuitingen te creëren.

Deze 3 kleursystemen zijn gangbaar voor de meeste huisstijlen. Deze gebruiken we bij Stoere Binken Design voor elke goede huisstijl:

  • PMS: Dit staat voor Pantone Matching System. Het Pantone kleurensysteem is een uitgebreide verzameling van wereldwijd vastgestelde kleuren. De inkt wordt van tevoren gemengd tot de juiste kleur.
  • CMYK: Het CMYK kleurensysteem zijn process kleuren, geschikt voor drukwerk. De afkorting staat voor, Cyaan, Magenta, Yellow en Key (black). Dit zijn de 4 basiskleuren die nodig zijn om alle (zichtbare) kleuren op papier te reproduceren. Dit is subtractieve menging.
  • RGB: Op een computer- of televisiescherm wordt gewerkt met de drie primaire kleuren Rood, Groen en Blauw. De menging is additief.

Je voelt natuurlijk wel aan hoe moeilijk het is om deze kleurensystemen op elkaar af te stemmen.
RGB zijn lichtkleuren. Het licht van beeldschermen en televisies is niet genormd en kan dus op elk apparaat anders zijn. Dit bepaalt de kleurtemperatuur.
CMYK en PMS worden gedrukt op papier. Het gekozen papier zorgt voor kleurverschil tussen deze beide kleursystemen. Gebruik je een gladde (gestreken) of matte (ongestreken) papiersoort, dan heeft dezelfde kleur een zichtbaar andere uitstraling.
In het afstemmen van deze kleursystemen steekt veel tijd en ervaring. Wij weten hoe de kleuren op de verschillende dragers reageren. We anticiperen hierop door de kleuren op voorhand bij te stellen zodat ze een consistent geheel vormen als ze toegepast worden.

4 – Vorm

De vormentaal is onderdeel van de visuele merkidentiteit en bepaalt vaak de ‘scherpte’ en/of ‘warmte’ in een identiteit; is het een hard of een zacht merk, is het een identiteit voor mannen of vrouwen? Is het een zakelijk of frivool merk? Zachte afgeronde of hoekige harde vormen zetten de toon voor de uitstraling van je merk.

Deze vormen kunnen elementen zijn die uit het logo geleend worden, of aanvullend zijn op het logo. Stel je voor dat het logo een vlak met afgeronde hoeken heeft. Het ligt dan voor de hand om deze beeldtaal ook voor foto kaders te gebruiken, of zelfs de afgeronde hoeken van een visitekaart.
Door deze vormen goed op elkaar af te stemmen wordt de identiteit compleet en maakt het nog breder inzetbaar. De ontvanger herkent de vormentaal, soms ook onbewust, en verbind deze met het ‘gevoel’ dat hij bij je bedrijft heeft. Deze subjectieve waarneming is voor het imago van jouw bedrijf zeer belangrijk is.

goede huisstijl vorm elementen
Jaargids ontwerpen voor het Stella Maris College

Ook de vorm van je huisstijl uiting is belangrijk. Ga je voor vierkant, langwerpig of toch voor de standaard DIN papierformaten? Stoere Binken Design maakt altijd een bewuste keuze voor een papierformaat, omdat dit deel is van de storytelling.

De juiste keuze van het papier is natuurlijk net zo belangrijk. Hoe voelt jouw uiting aan, wat ‘vertelt’ die de ontvanger en wat wil je dat hij doet?
In overleg met onze huisstijl drukkerij vinden we altijd de juiste papiersoort voor jouw product.

5 – Visuals

Onder visuals verstaan we illustraties, pictogrammen / iconen, foto’s. Deze kunnen illustratief of suggestief van aard zijn, maar ook direct en informatief. De keuze voor foto’s met vrolijke mensen in de natuur of harde industriële gebouwen is zeer bepalend voor de uitstraling van de identiteit. Bij de keuze van de visuals letten we heel nauwkeurig op het gekozen kleurenpalet. Door visuals te kiezen die kleuren uit het kleurenpalet bevatten, ontstaat er een consistent beeld dat voor de wederherkenning belangrijk is.

klankatlas iconen - Rene Verkaart
Onze custom iconen set voor de Klankatlas website
Onze custom iconen toegepast op de Klankatlas website

6 – Tone of voice

Tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met haar doelgroep, het is letterlijk de ‘stem’ van de organisatie. Een uniforme tone of voice in tekst én beeld zorgt voor een herkenbaar en geloofwaardig imago.

Spreek de juiste taal; dat is het motto van Stoere Binken Design. Een directeur van een multinational spreek je anders aan dan VWO scholieren. Bij alles wat je ‘zegt’ is het belangrijk authentiek te blijven. Gewoon jezelf zijn is het beste, de ontvanger voelt het direct als je je anders voordoet dan je bent.

Welke taal spreekt jouw merkidentiteit? Nike zegt ‘Just do it’. Vodafone ‘The future is exciting’. De taal van de merkidentiteit heeft betrekking op de pay-off, de tone of voice en de gebruikte begrippen en vakjargon.

Raakt jouw tone of voice de juiste snaar?

Als we bij Stoere Binken Design een huisstijl ontwikkelen besteden we veel aandacht aan de juiste tone of voice van het bedrijf. Authenticiteit en uniformiteit in woord én beeld creëert het gewenste imago en helpt de juiste snaar te raken bij je doelgroep.
Wil je graag praten over jouw tone of voice?
Maak vrijblijvend een afspraak

Een goede huisstijl is vakwerk

Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk en een specialisme. Veel beginnende zelfstandig ondernemers knutselen in het begin zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets door ‘een neefje’ maken. Ergens begrijpelijk.
De praktijk wijst echter uit dat een professioneel ontworpen huisstijl onontkomelijk is voor de groei en het voortbestaan van een bedrijf. Voor het ontwikkelen van een goede huisstijl zijn een aantal kerngegevens van belang:

  • Identiteit: Wie ben je? Wat / wie wil je zijn?
  • USP (Unique Selling Point): Wat wil je uitdragen en hoe onderscheidt dat zich van de concurrentie?
  • Target market: Op welke markt wil je je gaan bewegen? Wat zijn de kenmerken van deze markt?

Deze gegevens kunnen in een aantal creatieve brainstorm sessies in kaart gebracht worden. Het kan productief zijn om hierbij ook een communicatie- of marketing partner te betrekken.

Consistentie in de huisstijl

Voor het succes van een goede huisstijl is het belangrijk dat deze op elk niveau toegepast én bewaakt wordt. Van de telefoniste die de telefoon opneemt en een heel persoonlijke vertegenwoordiging van de huisstijl is, tot de koerier die de goederen bij de klant aflevert en de auto waarin hij rijdt.

Het niet consistent doorvoeren van de huisstijl is de meest gemaakte fout door klanten en op langere termijn nadelig voor het imago.

Een goede ondersteuning hiervoor biedt een huisstijlhandboek, ook wel ‘Design System’ genoemd. In dit handboek zijn alle richtlijnen, do’s en don’ts vastgelegd, ondersteund door voorbeelden en andere toepassingen.

Levensduur van een goede huisstijl

De tand des tijds laat de huisstijl niet onaangetast. De levensduur van een huisstijl is vooral afhankelijk van het onderhoud en de juiste naleving van de richtlijnen die vastgelegd zijn in het design system. De ouderdom van de huisstijl is veel minder van belang. Een goede huisstijl ontwikkelt en past zich aan aan de veranderde wensen en behoeftes van de markt.

Onderhoud van een huisstijl

Het onderhoud aan de huisstijl is natuurlijk een mooi moment om de huidige positionering te herzien:

  • Doe ik het nog goed?
  • Komt mijn boodschap nog bij mijn klanten aan?
  • Lever ik nog steeds wat ik uitstraal en beloof?

Dat zijn een aantal vragen die we in een creatieve sessie samen kunnen evalueren om daarmee eventueel de merkstrategie te kunnen bijstellen. Als je toch gaat investeren in het onderhoud van je huisstijl, dan kun je er beter voor zorgen dat die elkaar versterken.

Merkenrecht

Als je een beeldmerk wilt registreren bij het Benelux Merkenbureau, moet je ontwerp aan een aantal strenge regels voldoen. Het ontwerp en het lettertype moeten voldoende origineel en onderscheidend zijn in de klasse waarin het beeldmerk geregistreerd wordt. Een woord in een standaard web safe lettertype kan niet geregistreerd worden.
Inschrijving van je merk bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) geeft je het exclusief recht op het gebruik van het merk voor bepaalde waren (producten) en diensten binnen de Benelux, voor een (verlengbare) periode van 10 jaar.

Budget bepalen

Voordat je begint met het ontwikkelen van een goede huisstijl is het belangrijk een inventarisatie te maken van wat er ontworpen moet worden. De basis instrumenten van een merkidentiteit zijn niet alleen de correspondentielijn (briefpapier, volgblad, visitekaart, envelop), maar ook een website, brochures en print media special products. Zonder een professionele website ben je als bedrijf niet meer geloofwaardig en dat zal je imago schaden.
Het lijkt wellicht goedkoper om zelf een huisstijl in elkaar te zetten, maar na verloop van tijd zal blijken dat een professioneel ontworpen huisstijl zich meer dan terugbetaald. 

Een huisstijl is een investering in de toekomst. Verspreid over 10 jaar plezier zijn de eenmalige aanschaffingskosten van een huisstijl te verwaarlozen. Stoere Binken Design richt zich altijd naar het beschikbare budget van de klant. We zoeken samen een passende oplossing om een goede huisstijl te ontwikkelen.

Wil je vrijblijvens praten over jouw eigen goede huisstijl?

We spreken graag af voor een kennismaking en inventarisatie van jouw huisstijl. We kijken naar de huidige stand en brainstormen over de mogelijkheden voor de toekomst.

Mail ons voor meer informatie