Logo: de superheld van je huisstijl

Creative Director

Waarom is een logo nodig? Waaruit bestaat deze en waar moet deze aan voldoen? En wat is dan precies een goed logo?
Deze vragen horen wij vaak van mensen. Designbureau Stoere Binken Design ontwerpt al sinds 1995 logo’s voor bedrijven, merken, verpakkingen en meer. Voor ons is een logo veel meer dan een set grafische merkelementen die een bedrijf of merk vertegenwoordigen. Een logo is de bron van het Corporate Design; wij noemen deze de superheld van je huisstijl.

Een logo is een merkelement van je branding en het bestaat meestal uit een drietal componenten. Deze componenten zijn de visuele bouwstenen. Ze hoeven niet altijd in deze samenstelling bij elkaar te zitten. Er zijn logo’s zonder beeldmerk, maar wel met een tagline. Meerdere combinaties zijn mogelijk, maar deze 3 componenten vormen de basis:

  1. Woordmerk: De bedrijfsnaam geeft helder aan hoe het bedrijf heet. Een logo met alleen een woordmerk heet een ’typografisch logo’.
  2. Beeldmerk: Het icoon of afbeelding verlenen betekenis, symboliek en karakter aan het logo.
  3. Tagline: De corporate slogan beschrijft eenduidig wat het bedrijf doet en waar het voor staat.

Is een logo nog nodig, of kan ik ook zonder?

Ieder bedrijf of merk heeft een logo. Soms prominent, soms onopvallend. Dit is meestal de (merk)naam op de huisstijl uiting. Dit kan ook typografisch zijn. Je herkent dit niet altijd direct, omdat het een lettertype lijkt te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Oatly!
Oatly Milk typografisch logo - René Verkaart
Bron Oatly!

Feitelijk creëer je al een logo wanneer je je bedrijfsnaam schrijft in een lettertype en kleur naar keuze. Je maakt een bewuste keuze voor dat specifieke lettertype en die kleur, omdat je deze mooi vindt of goed bij je bedrijf vindt passen.
Wees eerlijk: als je voor jezelf een briefhoofd, een visitekaart én een flyer maakt, kies je dan 3 verschillende lettertypes en kleuren? Nee. Je kiest bewust voor een consistente visuele presentatie van je bedrijfsnaam en dat noem je… een logo.

3 onbewuste stappen voor acceptatie van een nieuw logo

De symboliek en stijl bepalen voor een groot deel de acceptatie door de ontvanger en het vertrouwen dat hij jullie daarmee schenkt. De ontvanger, die jouw uitingen voor het eerst ziet, doorloopt in zijn hoofd deze 3 onbewuste stappen:

  1. Begrijpen: Visualiseert het logo het doel of karakter van het bedrijf? Symboliek, kleur en typografie zetten de juiste toon.
  2. Geloven: Wekt het logo vertrouwen en geloofwaardigheid? Een sterk grafisch ontwerp overtuigt de doelgroep.
  3. Accepteren: Wil ik met dit bedrijf in interactie treden? Ben ik ook bereid om vrijwillig hun logo op mijn kleding te dragen en hun merkidentiteit te verbreiden?

5 succesfactoren voor een goed logo

De vijf belangrijkste factoren die het succes bepalen zijn:

  1. Eenduidigheid: Een logo vertelt een duidelijk, helder en ondubbelzinnig verhaal van jouw bedrijf.
  2. Authenticiteit: Een goed logo toont zijn ware persoonlijkheid en karakter. Het is een manifestatie van intrinsieke waarden. Authenticiteit is écht, iets wat je niet kunt faken. Authenticiteit is niet per definitie hetzelfde als originaliteit.
  3. Originaliteit: Een origineel logo is geen letterlijke vertaling van een beeld of een woord. Het is een vertrekpunt voor het ontwerpen van een beeldtaal die uniek is voor jouw bedrijf. De gebruikte beeldtaal is een abstracte, vrije interpretatie en visualisatie van een begrip dat voor de doelgroep belangrijk is. 
  4. Functionaliteit: Een logo is afgestemd op jouw doelgroep, de markt en de functie / doel en niet in de eerste plaats op wat jij als klant zelf mooi vindt.
  5. Duurzaamheid: Een logo moet doorgaans niet aan trends onderhevig zijn. De ontwikkeling hiervan kost veel geld, dus je wilt dat deze ook lang meegaat. Het is de basis van je bedrijfsimago, je marketing, geloofwaardigheid. De beste logo’s hoeven zelden aangepast of verbeterd te worden.

Vraag van een klant: Waarom gebruiken jullie een ander lettertype voor mijn logo dan voor mijn huisstijl?

Je logo is de superheld van je huisstijl. Deze moet bijzonder zijn. Huisstijl lettertypes ondersteunen de merkidentiteit. Als we hetzelfde lettertype gebruiken, dan wordt het soms minder bijzonder omdat het door velen gezien wordt als ‘gewoon een lettertype’. Dit is voor elke huisstijl anders.
René Verkaart
Creative Director
Logorama Rene Verkaart

Hoe maak je een logo uniek?

Om een logo extra bijzonder te maken zijn er verschillende typografische design opties mogelijk die we kunnen inzetten, afhankelijk van het merk, de doelgroep en het gewenste effect:

Deponeren: zin of zinloos?

Als het goed is is jouw logo uniek en niet zomaar na te maken door het huisstijl lettertype te gebruiken. Bijkomstig voordeel is dat je het ook gemakkelijker kunt deponeren bij de BOIP Merkregistratie Benelux omdat het als beeldmerk en niet als lettertype gezien wordt.

Het belang van een goede huisstijl

Wanneer is een logo een ‘goed logo’ en een huisstijl een ‘goede huisstijl’? De visualisatie van het DNA van je bedrijf is belangrijk voor het succes ervan.
Een huisstijl zorgt ervoor dat alle merkuitingen van jouw bedrijf consistent zijn en een positieve associatie oproepen bij je doelgroep. Vele studies bewijzen dat een goede huisstijl je helpt bij het opbouwen van een positieve naamsbekendheid en succes van je bedrijf. Maar wat is precies het belang voor jou? Lees hierover meer in ons blog met tips voor een goede huisstijl.

Wil jij ook een uniek en opvallend logo?

Laten we dan eens vrijblijvend afspreken om de mogelijkheden voor jouw bedrijf of merk te bespreken.

Ik wil ook een stoer logo