De kracht van one page websites (in 2019)

Creative Director

One page websites met de traditionele website vergelijken is niet hetzelfde als een kat met een hond vergelijken, want het is een volledig ander beest. Maar wat is een one page website precies, wat zijn de voor- en nadelen en voor wie is dit interessant?

Wat zijn one page websites?

De woorden ‘one page websites’ zegt het feitelijk al; alle content en functionaliteit is op één lange webpagina geplaatst. Vanuit de navigatie, die vaak bovenaan zichtbaar blijft staan (ook wel ‘Sticky NavBar’ genoemd), word je niet doorgeleid naar een nieuwe pagina maar naar een andere locatie (d.m.v. een ‘Anchor’) op dezelfde webpagina. Je kunt deze locatie ook bereiken door te scrollen of te swipen.

One page websites worden wel eens afgedaan als een aanpak voor start-ups die nog niet veel te vertellen hebben, een trend die voorbij gaat, of een slechte keuze voor het behalen van je marketingdoelstellingen. 

Naar onze mening zijn one page websites het tegenovergestelde. Het zijn vaak goed doordachte websites die zo ingericht zijn dat de bezoeker snel een overzichtelijk aanbod krijgt, zij het over een bedrijf of een product. Ze worden niet hoofdzakelijk ingezet door startups of kleine bedrijven voor reclame- of marketing campagnes, maar hebben hun weg gevonden naar de commerciële bedrijven.

Storytelling on steroids

Storytelling wordt in de merkontwikkeling en marketing steeds belangrijker. Het vertaalt merkbeleving naar content en wordt daarom ook wel eens ‘contentmarketing‘, ‘branded content‘ of ‘brand journalisme‘ genoemd. Deze hippe toverwoorden zijn een modern begrip voor het eeuwenoude fenomeen van het vertellen van een verhaal, zowel in woord als beeld. 

Storytelling is prikkelend, roept emotie op, is authentiek en persoonlijk. Maar wellicht het belangrijkst is dat het mensen verbindt. De aandachtspanne van de internet gebruikers wordt steeds korter en je moet meer moeite doen om ze te verleiden om je content te lezen. One-page sites zijn hiervoor perfect geschikt en zijn vaak boegbeelden van storytelling in zijn beste vorm.

Klantbeleving staat voorop

You’ve got to start with the customer experience and work back toward the technology – not the other way around.
Steve Jobs

Veel meer dan ‘one page’

Naar onze mening zijn one-page websites een startpunt en géén eindpunt. Wij zien ze als een visuele navigatie, een aantrekkelijke inhoudsopgave van de aangeboden informatie. Een website kan daarom zelfs een one page homepage hebben en gecombineerd worden met ‘normale’ pagina’s.

Wij vinden one page websites heel krachtig en uiterst geschikt voor bepaalde klanten. Stoere Binken Design ontwerpt tegenwoordig ‘rijke one page websites’. Dit zijn volledige marketing websites waarbij we ‘one page landingspagina’s’ maken. Lange content pagina’s die tevens functioneren als visuele navigatie voor (dat onderdeel van) de website. Voor bezoekers die snel een goede indruk van jouw bedrijf willen krijgen is de one page landingspagina voldoende. Voor bezoekers die meer willen maken we content pagina’s met meer informatie en kennis.

Slimme marketing strategie

One page websites kunnen een slimme marketing strategie zijn. Sommige bedrijven maken bijvoorbeeld twee websites;

  • een klassieke marketing website met meerdere pagina’s en 
  • een marketing one-page website.

Wacom bijvoorbeeld heeft een prachtige one page site voor hun Intuos Pen tablets. De Wacom Intuos Pro pagina toont alle informatie die je als geïnteresseerden wilt weten. Van de product informatie, tot de accessoires, veelgestelde vragen en zelfs de webshop. Alles op een one page website.

one page websites

Andere bedrijven, zoals bijvoorbeeld Google Nest, hebben een gangbare homepage, maar zetten het one page concept in voor de Google Nest Learning Thermostat product pagina. Hierdoor wordt de website enorm verrijkt en ontstaat een visueel en inhoudelijk aantrekkelijk verhaal over hun product.

Google Nest - Rene Verkaart

Door deze strategieën slim in te zetten vergroot je de kans om hoger in de Google zoekresultaten te komen, en zeg nu eerlijk, dat is toch feitelijk het doel van alle websites en de wens van elke klant. Bij Stoere Binken hebben we in ieder geval geen klanten die zeggen dat ze niet hoog in de zoekresultaten willen opduiken.

Content Management Systeem of niet?

Veel one page websites bevatten content die niet of zelden verandert. Daarom is een Content Management Systeem (CMS) niet altijd nodig. Stoere Binken Design houdt op voorhand altijd rekening met het feit dat de klant zelf zijn website wil beheren. Om hoge kosten te voorkomen bouwen we onze websites altijd zo dat uitbreidingen niet tot onnodig hoge kosten leiden. 
Klanten die op onregelmatige basis content aangepast willen hebben, maar een CMS niet nodig vinden, bieden we een strippenkaart aan. 

Dat neemt niet weg dat content management ook voor one page websites zeker tot de mogelijkheden behoort. Door slim gebruik te maken van bestaande technieken (zoals bijvoorbeeld WordPress Widgets) en intelligente code kan een one-page website heel gemakkelijk met een content management systeem worden beheerd. Het toevoegen van volledig nieuwe inhoud is ook mogelijk, maar vraagt vaak wel een opoffering van de uiterlijke mogelijkheden van het ontwerp (denk aan vaste vlakverdelingen en vastgelegde sectie hoogtes).

One page website SEO en Google?

Door gebruik te maken van nieuwe technieken kan een one page website worden opgesplitst in losse navigatie items die door Google perfect geïndexeerd kunnen worden. Door een slimme aanpassing van de meta informatie is het zelfs mogelijk om de ‘description’ en ‘title’ van een link (bijvoorbeeld ‘Portfolio’ of ‘Contact’) aan te passen aan de inhoud. Hierdoor lijkt het voor Google alsof een website uit losse onderdelen bestaat, terwijl deze in feite gewoon verwijzen naar een sectie op de one page site. Dat is natuurlijk optimaal voor de zoekmachine optimalisatie (SEO) en levert dezelfde voordelen op als een traditionele website zou doen.

Technische uitleg voor de nerds

Door de HTML5 history API kunnen we de navigatie volledig traditioneel weergeven (geen hashtags voor interne navigatie) met de ouderwetste hashtag als terugval methode voor browsers die de history API niet ondersteunen. Als je bijvoorbeeld op een site naar voorbeeld.nl/contact/kaart/ surft wordt de ‘Contact’ pagina geladen, en spring je automatisch naar het onderdeel ‘Kaart’. De URL wordt op de achtergrond vertaald als voorbeeld.nl/contact/#kaart/ (let op de hashtag) op deze manier is de URL voorbeeld.nl/contact/kaart/ beschikbaar voor Google via de sitemap, en via interne links op de website zelf, die zonder javascript als normale URL fungeren.

Wat zijn de voor- en nadelen van een one page site?

We bespreken altijd duidelijk de voor- en nadelen van een one-page site met onze klanten om de verwachtingen en resultaten af te stemmen. Stoere Binken kiest alleen voor een one page website, als dit ook praktisch én voordelig is voor de klant. We bepalen in overleg de marketing doelstellingen en adviseren de klant om tot een passende oplossing te komen. 

Voordelen

  • Focus: De website heeft veel meer focus omdat de content beperkt is gehouden tot de essentie, wat de boodschap alleen maar sterker maakt.
  • Navigatie: De gebruiker kan heel eenvoudig alle content consumeren en hoeft niet door meerdere pagina’s te klikken. Op de computer kun je met de pijltjes toetsen navigeren, op de mobiele apparaten navigeer je door te swipen.
  • Uniforme beleving: De basis van vele one page websites is de ‘content first’ gedachte, waarbij de gebruiker een naadloze overgang heeft tussen zijn mobiele apparaten en een computer.
  • Responsive ready: Doordat de opbouw en technische structuur clean is, is de site gemakkelijk responsive te maken. Daarmee is deze zowel op computers als mobiele apparaten perfect te gebruiken.
  • Prijs: Vaak is deze oplossing goedkoper omdat er geen volgpagina’s en andere technische features zijn die het ontwikkelen duur maken.

Nadelen

  • Vindbaarheid: De vindbaarheid hangt helemaal af van het doel en de mate van aandacht die je aan zoekmachine optimalisatie (SEO) besteedt.
  • Statistieken: Het biedt minder mogelijkheden tot analyse, omdat er maar één pagina is. Je kunt dus niet zien welke content de bezoeker op je website ook interessant vindt, omdat ze niet van pagina wisselen. Google Analytics, ‘Analyse op pagina‘ biedt hier een oplossing voor, maar die is ook niet optimaal. Heatmaps in combinatie met gelaagde informatie is ook een mogelijke oplossing.
  • Laadtijd: De site kan langere laadtijden hebben als die niet goed geprogrammeerd is. Omdat alle informatie in één keer geladen wordt moet de website geoptimaliseerd worden voor mobiele apparaten. Helaas is dit nog niet altijd het geval. Een oplossing is om alle afbeeldingen onder de eerste vouwlijn (the fold) vertraagd te laden. Dat zorgt in ieder geval voor een gevoelde versnelling van de laadtijd.
one page websites

4 Tips voor goede one page websites

Als je beslist om een one page website te laten ontwikkelen, dan zijn dit 4 tips die je op weg helpen en houvast bieden:

  1. Geef visueel aan dat de pagina niet ophoudt bij de randen van het scherm. De bezoeker moet kunnen zien dat hij kan scrollen of swipen.
  2. Bied een zichtbare navigatie aan, naast het scrollen, zodat de bezoeker kan zien waar hij zich bevindt. Onze tip is om de navigatie altijd zichtbaar op de site te laten staan (Sticky NavBar) en niet mee te laten scrollen met de content, zoals dat vroeger gangbaar was.
  3. Maak de website visueel aantrekkelijk, meer dan je normaal zou doen. Je hebt minder tekst op je website, dus gebruik vooral veel afbeeldingen en pictogrammen om het verhaal aan te kleden en spannend te vertellen.
  4. Gebruik een goede programmeur die volledig op de hoogte is van alles wat we in dit blog besproken hebben.

Enkele Stoere Binken one page websites

Stoere Binken Design ontwerpt al vele jaren one page websites. Wij doen dit heel bewust om het beste uit de klant, zijn bedrijf/product én het internet te halen. Hier een aantal voorbeelden van onze one-page websites:

Wil jij ook een stoere one page website?

Stoere Binken Design is gespecialiseerd in unieke identiteiten en maatwerk responsive WordPress websites. Wij geloven in vakmanschap en duurzaamheid. De one page website die we ontwerpen moet jouw bedrijf succesvol maken. Maak een vrijblijvende afspraak om samen de mogelijkheden te bespreken.

Maak een afspraak