Huisstijl Management: bescherm je merkimago
Mooie en consistente merkidentiteiten zijn succesvoller. Wij besteden veel aandacht aan een unieke en opvallende merkidentiteit met een sterk verhaal en een optimale visuele synergie. Van responsive webdesign, webshops, apps, tot creatieve campagnes en traditionele print media. Een correcte omgang met Huisstijl Management is hierbij cruciaal. Het hebben van een Design System (huisstijlhandboek of merkboek) is een goed begin, maar niet voldoende. Het gaat tenslotte om je merkimago.
Inhoudsopgave van dit blog
- Wat is Huisstijl Management
- Drie perspectieven van Huisstijl Management
- Design System: het merkboek van de 21e eeuw
- Merkconsistentie = intentie
- Wij zijn jouw persoonlijke merkregisseur
Wat is Huisstijl Management
Huisstijl Management is het planmatig onderhouden, evalueren en doorontwikkelen van een huisstijl en ondersteuning voor het toepassen ervan. Het hoofddoel is om het merkimago van jouw bedrijf te borgen en te anticiperen op ontwikkelingen. Een secundair doel is het instrueren en engageren van medewerkers.
Wij nemen hierbij de rol van merkregisseur op ons om dit te begeleiden en te zorgen dat jouw merkimago beschermd is.
Huisstijl Management begint bij de eenvoudigste vragen:
- Welke kleuren zitten er in mijn huisstijl en hoe moet ik die consistent toepassen in onze merkuitingen?
- Welk huisstijl lettertypes heb ik en welke gebruiken we voor de website, Powerpoint presentaties, Office documenten, etc?
- Als ik een nieuwe merkuiting wil laten maken, waar moet ik dan rekening mee houden zodat het binnen de uitgezette huisstijl richtlijnen valt? Zijn er templates beschikbaar die ik kan (her)gebruiken en delen met mijn team? Hoe zorg ik ervoor dat uitingen consistent blijven als het formaat verandert?
Het zijn vaak de kleinste dingen die de grootste problemen kunnen veroorzaken. Als je een huisstijlelement (bijvoorbeeld kleur of -lettertype) verandert, dan creëer je merkruis en verwar je de ontvanger. Dus hou je huisstijl consistent zodat je optimaal gebruik maakt van je opgebouwde merkimago.
Drie perspectieven van Huisstijl Management
- Identiteit: Imago en reputatie heeft te maken met de relatie intern-extern.
- Design: Het design is de drager van de symboliek en fungeert als link tussen intern en extern.
- Organisatie: De organisatie heeft een complexe relatie met zowel intern als extern. De interne praktijken kunnen zowel het design van de huisstijl als de beeldvorming van de organisatie extern beïnvloeden. Het organisatieperspectief is intern, maar wordt ook beïnvloed door externe ontwikkelingen.
Design System: het merkboek van de 21e eeuw
Een Design System is een collectie van herbruikbare huisstijl componenten, samengevat en helder gedocumenteerd. Deze stelt betrokkenen zelf in staat om, onafhankelijk van elkaar, verschillende en uniforme merkuitingen te creëren.

Er zijn veel goede (cloud-based) software aanbieders om je huisstijl te managen via een Design System. Hierin kun je al je merkelementen, huisstijl uitingen, richtlijnen, etc vastleggen. Maar veel belangrijker is dat je dit kunt beheren, uitbreiden en delen met je team.
Deze Design System software aanbieders vervangen het traditionele huisstijlhandboek. Als ontwerpbureau hebben wij deze vele jaren gemaakt, dus we kennen de ins-and-outs. Meestal landen die als map in de kantoorkasten en worden vergeten. Of ze staan als PDF op ‘schijf F’ en is onvindbaar tussen de 1.000 andere bestanden. Onbekend is onbemind en wildgroei is voorgeprogrammeerd.


Merkconsistentie = intentie
Een succesvolle huisstijl valt of staat met je eigen intentie als huisstijl eigenaar of -manager:
- Hoe belangrijk is een consistente huisstijl voor jou?
- Leef je volgens je eigen regels, of neem je het soms niet zo nauw?
- Kom je je eigen beloften na?
- Vertel je je merkverhaal (storytelling) zo dat je doelgroep op alle niveau’s een consistente merkbeleving ervaart?
Wij hechten veel waarde aan een consistente merkidentiteit. Onze intentie voor Huisstijl Management is dat jouw huisstijl richtlijnen gecentraliseerd, je brand identiteit gespecificeerd en je bestanden gedocumenteerd zijn.
Huisstijl Management beschermt je merkimago
Wil je weten hoe je een sterke huisstijl bouwt? Lees dan ook ons blog ‘10 tips voor een goede huisstijl’ waarin we vanuit onze jarenlange vakkennis tips & tricks geven waar je écht wat aan hebt.Wij zijn jouw persoonlijke merkregisseur
Wij treden nooit op als huisstijl politie, maar als regisseur van jouw merk. Wij willen net zo graag als jij dat je huisstijl succesvol en geliefd is. We willen jouw team enthousiasmeren, begeleiden en ondersteunen hen bij het maken van nieuwe huisstijl toepassingen. De ene keer nemen we hier actief de hoofdrol in, de andere keer sturen we marketing managers of in-house designers op afstand aan. Jij als klant bepaalt de intensiteit van onze betrokkenheid.
Voor o.a. deze uitgebreide merkidentiteiten hebben wij jarenlang de Huisstijl Management verzorgd.
Onze ambitie
Als wij als reclamebureau Maastricht jouw huisstijl bewaking verzorgen, dan mag je van ons verwachten dat we altijd overzicht houden over de richting van de huisstijl. Alle uitingen die wij voor jouw merkidentiteit maken toetsen we met de gemaakte afspraken:
- Past dit binnen de brand identiteit die wij ontworpen hebben?
- Matcht de storytelling van deze uiting met de rest van de merkidentiteit?
- Sluit het aan bij de merkbeleving van de doelgroep?
- Is de merkpositionering consistent?
- Klopt de richting nog die we hiermee opgaan, of moeten we bijsturen?
Wij gaan voor 100% kwaliteit en betrokkenheid en we willen altijd het juiste voorbeeld geven. Daarom staat Huisstijl Management centraal bij alles wat we voor jou doen.
Hoe goed beheers jij jouw huisstijl en merkimago?
Wil je eens vrijblijvend praten over Huisstijl Management? We komen graag naar je toe. Dan zien we meteen hoe jij met Huisstijl Management omgaat.
Mail ons voor een afspraak