Huisstijl Management: bescherm je merkimago

Creative Director

Mooie en consistente merkidentiteiten zijn succesvoller. Wij besteden veel aandacht aan een unieke en opvallende merkidentiteit met een sterk verhaal en een optimale visuele synergie. Van responsive webdesign, webshops, apps, tot creatieve campagnes en traditionele print media. Een correcte omgang met Huisstijl Management is hierbij cruciaal. De onderstaande methodes en werkwijzen gebruiken we bij Stoere Binken Design voor het ontwikkelen van jouw huisstijlmanagement strategie.

Inhoudsopgave van dit blog

Wat is Huisstijl Management

Huisstijlmanagement is het planmatig onderhouden, evalueren en doorontwikkelen van het huisstijl design en ondersteuning voor het toepassen ervan. Het hoofddoel is om het merkimago van jouw bedrijf te borgen en te anticiperen op ontwikkelingen. Een secundair doel is het instrueren en engageren van medewerkers.
Wij nemen hierbij de rol van merkregisseur op ons om dit te begeleiden en te zorgen dat jouw merkimago beschermd is.
Het hebben van een Design System (huisstijlhandboek of merkboek) is een goed begin, maar niet voldoende. Het gaat tenslotte om je merkimago.

Huisstijl Management begint bij de eenvoudigste vragen:

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn huisstijl er altijd consistent uitziet? Welke merkelementen en richtlijnen zijn daarvoor beschikbaar?
  • Welke kleuren zitten er in mijn huisstijl en hoe moet ik die consistent toepassen in onze merkuitingen?
  • Welk huisstijl lettertypes heb ik en welke gebruiken we voor de website, Powerpoint presentaties, Office documenten, etc?
  • Als ik een nieuwe merkuiting wil laten maken, waar moet ik dan rekening mee houden zodat het binnen de uitgezette huisstijl richtlijnen valt? Zijn er templates beschikbaar die ik kan (her)gebruiken en delen met mijn team? Hoe zorg ik ervoor dat uitingen consistent blijven als het formaat verandert?

Consistentie gaat voor alles

Het zijn vaak de kleinste dingen die de grootste problemen kunnen veroorzaken. Als je een huisstijlelement (bijvoorbeeld kleur of -lettertype) op elke uiting verandert, dan creëer je merkruis en verwar je de ontvanger. Dus hou je huisstijl consistent zodat je optimaal gebruik maakt van je opgebouwde merkimago.

Huisstijl reputatiemodel: versterk je corporate reputatie

Fombrun en Van Riel hebben met hun Huisstijl reputatiemodel (PDF) per dimensie bekeken op welke manier de huisstijl kan bijdragen aan de corporate reputatie. De dimensies worden aangeduid als de “reputatie-drijvers”.
Op basis van het Huisstijl reputatiemodel hebben wij onze eigen 5 stoere dimensies gedefinieerd voor jouw bedrijf. Hierin zit onze ervaring sinds 1995:

  1. Zichtbaarheid: Het consistent toepassen van de huisstijl op alle communicatie- en marketingmaterialen draagt bij aan de zichtbaarheid van je bedrijf en de herkenbaarheid van je merk.
  2. Onderscheidend vermogen: Een huisstijl die zich onderscheidt van die van je concurrenten draagt bij aan het onderscheidend vermogen van je bedrijf en de perceptie van je doelgroep.
  3. Authenticiteit: Een authentieke huisstijl draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep.
  4. Transparantie: Een huisstijl die transparant is helpt je doelgroep bij het vertrouwen van je bedrijf omdat ze inzicht hebben in je werkwijze en aanpak.
  5. Consistentie: Een consistent toegepaste huisstijl geeft je doelgroep het gevoel van professionaliteit en hoeveel waarde je hecht aan je merkidentiteit.

Als wij jouw huisstijl ontwikkelen houden we altijd rekening met deze dimensies. Ze worden integraal onderdeel van je brand identity.
Als je je gewenste corporate reputatie opgebouwd hebt, dan wil je die borgen en controleren. Daarvoor hebben we de onderstaande technieken ter beschikking.

Drie perspectieven van Huisstijl Management

  1. Visueel perspectief: Dit richt zich op de visuele aspecten van de huisstijl, zoals het logo, de kleuren, lettertypen, beeldgebruik en lay-out. Het doel is om een visuele identiteit te ontwikkelen die consistent en herkenbaar is voor het publiek en die de merkwaarden en -persoonlijkheid weerspiegelt.
  2. Organisatorisch perspectief: Dit perspectief omvat aspecten zoals de ontwikkeling van een huisstijlbeleid, het vaststellen van richtlijnen voor het gebruik van de huisstijl, het toezicht op de naleving van de huisstijlrichtlijnen, en het trainen van medewerkers om de huisstijl correct te gebruiken. Dit leggen we vast in jouw Design System.
  3. Strategisch perspectief: Dit perspectief richt zich op de strategische aspecten van de huisstijl, zoals de rol van de huisstijl bij het bereiken van bedrijfsdoelen en het creëren van een concurrentievoordeel. Het gaat hierbij om het begrijpen van de doelgroep en de perceptie van het merk door het publiek, en het ontwikkelen van een huisstijl die de merkpositionering ondersteunt en de bedrijfsdoelen bevordert.

Design System: het merkboek van de 21e eeuw

Een Design System is een collectie van herbruikbare huisstijl componenten, samengevat en helder gedocumenteerd. Deze stelt betrokkenen zelf in staat om, onafhankelijk van elkaar, verschillende en uniforme merkuitingen te creëren.

Morpak styleguide - Rene Verkaart
Selectie uit het Morpak Industrial Packaging Specialist Design System

Er zijn veel goede (cloud-based) software aanbieders om je huisstijl te managen via een Design System. Hierin kun je al je merkelementen, huisstijl uitingen, richtlijnen, etc vastleggen. Maar veel belangrijker is dat je dit kunt beheren, uitbreiden en delen met je team.

Deze Design System software aanbieders vervangen het traditionele huisstijlhandboek. Als ontwerpbureau hebben wij deze vele jaren gemaakt, dus we kennen de ins-and-outs. Meestal landen die als map in de kantoorkasten en worden vergeten. Of ze staan als PDF op ‘schijf F’ en is onvindbaar tussen de 1.000 andere bestanden. Onbekend is onbemind en wildgroei is voorgeprogrammeerd.

USG huisstijl management design system - Jeroen Borrenbergs
Consistent Huisstijlmanagement bij het Utrechts Stedelijk Gymnasium. Overal scheve lijnen.
USG huisstijl management gebouw - Rene Verkaart
De scheve lijnen zitten ook in het gebouw van het USG

Merkconsistentie = intentie

Een succesvolle huisstijl valt of staat met je eigen intentie als huisstijl eigenaar of -manager:

  • Hoe belangrijk is een consistente huisstijl voor jou? 
  • Leef je volgens je eigen regels, of neem je het soms niet zo nauw?
  • Kom je je eigen beloften na? 
  • Vertel je je merkverhaal (storytelling) zo dat je doelgroep op alle niveau’s een consistente merkbeleving ervaart?

Wij hechten veel waarde aan een consistente merkidentiteit. Onze intentie voor Huisstijl Management is dat jouw huisstijl richtlijnen gecentraliseerd, je brand identiteit gespecificeerd en je bestanden gedocumenteerd zijn.

Huisstijl Management beschermt je merkimago

Wil je weten hoe je een sterke huisstijl bouwt? Lees dan ook ons blog ‘10 tips voor een goede huisstijl’ waarin we vanuit onze jarenlange vakkennis tips & tricks geven waar je écht wat aan hebt.
Tips voor een goede huisstijl

Wij zijn jouw persoonlijke merkregisseur

Wij treden nooit op als huisstijl politie, maar als regisseur van jouw merk. We willen jouw team enthousiasmeren, begeleiden en ondersteunen hen bij het maken van nieuwe huisstijl toepassingen. De ene keer nemen we hier actief de hoofdrol in, de andere keer sturen we marketing managers of in-house designers op afstand aan. Jij als klant bepaalt de intensiteit van onze betrokkenheid.

Voor o.a. deze uitgebreide merkidentiteiten hebben wij jarenlang de Huisstijlmanagement verzorgd.

Onze ambitie

Als wij als reclamebureau Maastricht jouw huisstijl bewaking verzorgen, dan mag je van ons verwachten dat we altijd overzicht houden over de richting van de huisstijl. Alle uitingen die wij voor jouw merkidentiteit maken toetsen we met de gemaakte afspraken:

  • Past dit binnen de brand identiteit die wij ontworpen hebben? 
  • Matcht de storytelling van deze uiting met de rest van de merkidentiteit?
  • Sluit het aan bij de merkbeleving van de doelgroep?
  • Is de merkpositionering consistent?
  • Klopt de richting nog die we hiermee opgaan, of moeten we bijsturen?

Wij gaan voor 100% kwaliteit en betrokkenheid en we willen altijd het juiste voorbeeld geven. Daarom staat Huisstijl Management centraal bij alles wat we voor jou doen.

Hoe goed beheers jij jouw huisstijl en merkimago?

Wil je eens vrijblijvend praten over Huisstijl Management? We komen graag naar je toe. Dan zien we meteen hoe jij met Huisstijl Management omgaat.

Laten we praten over jouw huisstijl