8 tips voor jouw optimale landingspagina

Creative Director

Jouw website is de beste sales medewerker die je hebt. 24/7 is deze aan het werk om het succes van jouw bedrijf te laten groeien. In het optimale geval. Daarvoor moeten een aantal zaken als de leads en conversies optimaal werken. Het kan niet zijn dat je veel bezoekers op je website hebt, maar weinig conversies genereert. Een belangrijke factor bij het verhogen van leads en conversies is een ideale landingspagina. Maar wat is een landingspagina precies en hoe richt je deze optimaal in?

Inhoudsopgave van dit blog

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een losse pagina met maar één doel; het verkopen van een product of dienst. Het heeft als taak om jouw bezoeker na het klikken op één van je aanbiedingen (bijv een online product of een advertentie) op te vangen. Ze landen op de pagina waarop ze jouw aanbod in detail kunnen lezen en accepteren. Zo vestig je gericht de aandacht van de bezoeker op je aanbod en zorg je ervoor dat hij niet verdwaalt in de oneindigheid van je website.

Kortom, een landingspagina is jouw overtuigingsmiddel en één van de belangrijkste bouwstenen voor leadgeneratie; het wekken van interesse van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen.  
Als je de conversieratio wilt verhogen en meer leads wilt verzamelen, moet je je richten op het optimaliseren van je landingspagina’s.

In dit blog heb ik de 8 belangrijkste tips voor een optimale landingspagina voor je op een rijtje gezet:

1 – Stabiele basisstructuur

Je landingspagina moet bezoekers omzetten in leads en uiteindelijk in klanten. Over het algemeen zijn mensen terughoudend als het gaat om hun e-mailadres, naam of andere informatie. Voordat ze die aan jouw bedrijf geven, moet je hun ervan overtuigen dat het meer dan de moeite waard is. De landingspagina heeft daarom bepaalde basiselementen nodig om de aandacht van de gebruiker te trekken. De ervaring leert dat deze elementen optimaal werken:

  • Titel: Een betekenisvolle kopregel, eventueel met een subregel
  • Omschrijving: Een korte omschrijving van het aanbod met de meest overtuigende argumenten
  • Beeldmateriaal: Eén of twee ondersteunende afbeeldingen
  • Formulier: Een formulier voor de contactgegevens
  • Optioneel: Recensies van tevreden klanten of keurmerken uit je branche.

2 – Focus door een minimale navigatie

Zodra een bezoeker op jouw landingspagina geland is, moet hij daar blijven en idealiter het formulier verzenden om contact op te nemen. Daarom is het belangrijk dat de indeling en boodschap voor focus zorgt. 

Een goede mogelijkheid om voor focus op je landingspagina te zorgen is het verbergen van de hoofdnavigatie. Natuurlijk kan hij de pagina verlaten met de terugknop of het venster sluiten, maar het verleidelijke hoofdmenu staat niet meer voor zijn neus. Dit verhoogt de kans dat hij verder leest en bij de call to action uitkomt.

3 – Consistente call to action (CTA)

Het is belangrijk dat een landingspagina maar één call to action heeft. Meerdere calls to action kunnen je bezoeker afleiden, verwarren en zorgen dat hij weg klikt en niet meer terugkomt. Eén duidelijke call to action zorgt voor focus en helderheid.

Stel je wilt een eBook downloaden, maar de landingspagina waar je uitkomt spreekt ineens van een white paper. Het kan over hetzelfde aanbod gaan, maar door de verschillende bewoordingen zorgt het voor onduidelijkheid en verwarring. De bezoeker zal hoogstwaarschijnlijk weg klikken.

Cashaa CTA - Rene Verkaart
Cashaa Cryptocurrency call to action

De kopregel is een goede plek om de call to action te koppelen aan de feitelijke actie. Daar kun je gemakkelijk de formulering van de CTA overnemen en de bezoeker laten zien dat hij op de juiste pagina is geland.

4 – Creëer witruimte

Ongetwijfeld heb je veel informatie over je product, dienst of merk die je met je bezoekers wilt delen. Als design agency zien we dit heel vaak bij onze klanten. Ons advies is om de landingspagina kort en krachtig te houden. Beperk je tot de informatie over je aanbod en vertel alleen dat wat je bezoeker daadwerkelijk nodig heeft. 

Leid je bezoeker niet af

Een landingspagina is gebaat bij maximale helderheid, zowel qua vormgeving als taal. Door witruimte om je boodschap heen creëer je focus op je aanbod. Leid je bezoeker dus niet af met teveel design elementen of onnodig beeldmateriaal.

5 – Benadruk de voordelen

Je kunt de voordelen van je aanbod beschrijven in enkele bullet points of een korte tekst. In beide gevallen is het doel om overtuigende argumenten te presenteren en het aanbod aantrekkelijk te maken voor je bezoekers. De beste manier om dit te doen is door in te spelen op de behoeften of vragen van de bezoekers en deze te koppelen aan je aanbod. Zo presenteer je jezelf als expert en probleemoplosser. Dat is de perfecte motivatie om op de button “verzenden” te klikken.

6 – Social Buttons gebruiken

In sommige gevallen is het zinvol om social media sharing buttons aan te bieden. Je verzamelt dus niet zomaar alles van Twitter tot Facebook op de landingspagina, maar concentreert je op de netwerken dieje doelgroep ook daadwerkelijk gebruikt. De optie dat iemand een landingspagina via e-mail kan versturen is ook belangrijk, zodat je bezoeker deze met een direct contact kan delen.

Je kunt die op een aantal plaatsen aanbieden. Elke plek heeft zo zijn eigen voordelen:

  • Site wide: Bovenaan in de website is een goede plek als je je bezoeker wilt aanbieden dat ze de complete pagina delen waarop ze zich bevinden. Dit geeft je bezoeker een duidelijk signaal af dat je zeer actief op social media bent.
    Deze buttons liggen over alle andere elementen heen en blijven op dezelfde plek staan zodat ze altijd bereikbaar zijn.
  • Inline: Op een blog pagina kun je de social buttons bovenaan of onderaan het artikel plaatsen. Hiermee deelt de gebruiker dit specifieke artikel. Hoewel je hiermee feitelijk ook een pagina deelt, voelt dit anders dan de site wide optie omdat de social buttons direct met het blog verbonden zijn dat ze net gelezen hebben.
  • Footer: Onderaan in de footer is een goede plek als je actief bent op social media, maar dit geen hoge prioriteit heeft. Footer social buttons zijn meestal links naar de social media kanalen, maar bieden geen optie om de pagina te delen.
CMC Media site wide social sharing buttons

7 – Geoptimaliseerde formulieren

Iedereen wil graag zoveel mogelijk informatie van zijn website bezoekers ontvangen. Lange en gedetailleerde formulieren zijn daarom ontmoedigend. Dit zie je terug in het aantal gewonnen leads. 

Er is geen eenduidig antwoord op hoeveel velden een formulier moet hebben voor een optimaal resultaat. Daarom is ons advies om je te beperken tot de gegevens die je absoluut nodig hebt voor een gekwalificeerde lead. Niet meer maar ook niet minder. 

Er zijn verschillende manieren om online formulieren te optimaliseren, bijvoorbeeld door de ruimte tussen velden te verkleinen waardoor het formulier korter lijkt. Hoe eenvoudiger je formulier eruitziet, hoe meer bezoekers het zullen invullen.

8 – Bouw vertrouwen op

Als iemand onze gegevens wil, reageren we sceptisch. Dat is begrijpelijk, want tegenwoordig is bijna iedereen zich bewust van de belang van persoonsgegevens. 

Het is daarom handig om bezoekers veiligheid over te brengen, bijvoorbeeld door te verwijzen naar je privacybeleid en te garanderen dat je nooit contactgegevens aan derden doorgeeft. 

Als er in je branche keurmerken of certificaten zijn, kun je deze ook op je landingspagina weergeven. Recensies of logo’s van je klanten en contractpartners helpen ook om basisvertrouwen op te bouwen.

Conclusie

Landingspagina’s maken een belangrijk deel uit van de leadgeneratie. Om hun werk te kunnen doen, moeten ze tot in de puntjes worden geoptimaliseerd. Met deze tips kun je al veel zelf doen. Als wij jouw maatwerk website ontwerpen houden we hier altijd rekening mee. 

Als je niet helemaal zeker bent van een maatregel, bijvoorbeeld het formulier ontwerp, kun je altijd een A/B-test gebruiken om deze te optimaliseren. In principe geldt dat leadgeneratie altijd een proces is. Fouten of doodlopende wegen horen daarbij. 

Geïnteresseerd in meer stoere informatie?

Meld je aan voor onze stoere nieuwsbrief voor meer praktische informatie en tips uit ons vakgebied.