Checklist als je een website wilt laten maken (15 tips)

Creative Director

Wil je een maatwerk website laten maken? Waar moet je dan allemaal rekening mee houden? Deze website checklist is voor starters, MKB bedrijven, ondernemers en multinationals. Als je wilt dat je bedrijf succesvol wordt, dan is een professionele website onmisbaar. Deze website checklist helpt je bij het maken van de juiste keuze van een passend webdesign bureau.

Dit is een lijst met tips van de belangrijkste dingen waar je aan moet denken als je een nieuwe website wilt laten maken. Deze website checklist helpt je bij de voorwaarden waaraan je website moet voldoen; je doelstelling en ambitie, budget, technische voorwaarden en de keuze van het juiste webdesign bureau.

1 – Doel van je website

Weet wát je wil, waarom je dit wilt en voor wie wil je jouw website laten maken. Gaat het om het binnenhalen van klanten, het aankondigen van een evenement of het verkopen van een dienst of product? De doelstellingen zijn legio.
Een goed doordachte maatwerk website kan je daarbij helpen. Een professionele website is op jouw wensen afgestemd en helpt je op een aantal manieren om je doelstellingen te bereiken:

2 – Bepaal je budget op voorhand

Welk budget heb jij vrijgemaakt voor het maken van jouw nieuwe website? Wil je dat je webdesigner de content voor je op de website plaatst (content integratie), doe je dit zelf of je medewerkers? Heb je voldoende kennis van Photoshop om web geoptimaliseerde afbeeldingen te maken? Al deze vragen bepalen de uiteindelijke kosten voor je website omdat deze werkzaamheden gedaan zullen moeten worden. 
Alles valt of staat met jouw intentie; wat moet de website je opleveren en wat is dit je waard. Dit bepaalt of je voor een one page website, een maatwerk WordPress website of een standaard theme gaat. 

Als je in Google zoekt naar webdesign prijzen, dan krijg je al een theme website aangeboden vanaf € 500. De professionele maatwerk marketing websites liggen bij € 6.000 of meer. Vraag je webdesign bureau dus op voorhand of je een maatwerk website of een WordPress theme krijgt.
Lees hier de voor- en nadelen van beide website types en maak de juiste keuze voor jouw ambitie, doelstellingen en je budget.

3 – Kies je Content Management Systeem (CMS)

Wil je je website zelf beheren en heb je een voorkeur voor een bepaald CMS? Heb je een team van mensen dat aan je site gaat werken? Wil je externe technische koppelingen gaan maken? Het is goed om dit op voorhand te bespreken en uit te werken. De keuze voor het CMS is afhankelijk van een groot aantal criteria. WordPress CMS is één van de beste en meest gebruikte systemen voor websites. Maar ook Drupal, Typo3 en Joomla worden veel gebruikt. Je webdesign bureau kan je helpen de juiste keuze te maken.

4 – Kies een webdesign bureau dat bij je past

Wil je een professionele website laten maken? Dan hoeft het webdesign bureau niet groot te zijn. De omvang van het webdesign bureau zegt niets over de kwaliteit. Een dream team van 2 stoere superhelden is in de regel voldoende;

  • Een ervaren webdesigner
  • Een excellente programmeur

Een goede webdesigner maakt niet alleen een mooi ontwerp. Hij/zij helpt je bij het maken van de juiste strategische keuzes zodat jouw website succesvol wordt.

Wil je lokaal of op afstand werken?

Waar moet je webdesign bureau gevestigd zijn? Wil je een bureau waar je even snel binnen kunt lopen, of ben je als bedrijf modern genoeg om op afstand te werken? Onze ervaring toont dat veel webdesigners graag op afstand werken en dat de gemiddelde klant daar überhaupt geen probleem mee heeft. In tijden van het Coronavirus ging dit prima, dus overweeg om vaker remote te werken met je webdesigner.

5 – Ervaring in webdesign

Hoe lang bestaat het webdesign bureau en hoeveel ervaring hebben ze met webdesign en webtechnieken? Een goede maatwerk website is veel meer dan een alleen mooi ontwerp. Wil je een moderne one page website, een uitgebreidere marketing multisite, of werk je bij een multinational en heb je een betrouwbare enterprise website nodig? Is je website straks goed zichtbaar op smartphones en tablets? Vraag concreet naar een responsive website op basis van het Mobile First Webdesign principe.

Niet elk webdesign bureau heeft ervaring met deze verschillende website types en UI/UX expertises. Bekijk altijd uitvoerig het portfolio van het bureau en stel concrete vragen om de juiste keuze te kunnen maken.
Deze checklist helpt je als je een website wilt laten maken.

6 – Referenties voor webdesign projecten

Heeft het webdesign bureau een overzicht van betrouwbare referenties van webdesign klanten? En wat zeggen deze klanten over het bureau en hun professionele website? Hebben ze een zakelijk LinkedIn profiel, of hebben klanten zelfs een Google Review gegeven?
Dit geeft een goede indruk over de klanttevredenheid en het geeft jouw een goede indicatie van het resultaat dat je mag verwachten voor jouw nieuwe website.

7 – Eigen input vs ervaren advies

Moet je zelf veel input geven of krijg je goed advies van je webdesigner over het design, de strategie en uitvoering van je design website? Begeleiding van een ervaren webdesigner is essentieel voor een succesvolle website.
Als klant heb je niet alle kennis in pacht en moet je 100% kunnen vertrouwen op het expertise van je designer. Als je dus zelf teveel input moet geven zonder goede adviezen te krijgen, dan is het wellicht niet het juiste bureau voor jouw wensen.

8 – Alleen webdesign of ook huisstijl vormgeving?

Heb je meer nodig dan alleen webdesign? Heb je al een goede huisstijl waarop de website moet aansluiten, of wil je die meteen mee laten ontwerpen?
Vraag je webdesign bureau of deze ook ervaring heeft met Brand Design, want iemand die een website kan maken kan niet vanzelfsprekend ook een goed logo of merkidentiteit ontwikkelen. Consistentie in huisstijl management is extreem belangrijk voor een gezond merk imago.

9 – Externe service partners

Krijg je toegang tot externe partners als copywriters, SEO specialisten, fotografen, etc? Meestal heb je die nodig om je website compleet en écht effectief te maken. Onder de streep moet je nieuwe website je klanten en omzet opleveren. Jouw webdesign bureau moet dus de juiste mensen in zijn netwerk hebben en deze voor jou aansturen.

10 – Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Natuurlijk wil je een website laten maken die voor zoekmachines als Google en Bing geoptimaliseerd is. Waar moet je rekening mee houden en hoe pak je dit het beste aan? Hoe verhoog je je kansen om een plek op de eerst pagina van de Google zoekresultaten te krijgen?
Jouw webdesigner moet hier op voorhand technisch rekening mee houden en het zo inrichten dat jouw website goed gevonden wordt. Samen met de externe service partners zorgt hij voor een sterke SEO.

11 – Modulaire offerte

Als je een keuze voor een design bureau hebt gemaakt, dan wil je weten wat een website kost. Krijg je een offerte die opgebouwd is uit losse posten, zodat je duidelijk kunt beoordelen wat de afzonderlijke taken kosten? Verzamelposten of gebundelde kosten zijn niet overzichtelijk. Je wilt details kunnen zien om te beoordelen wat het webdesign bureau in rekening gaat brengen.

12 – Debuggen: jouw site perfect online

Web technieken zijn zeer complex. Het vereist een ervaren webdesigner en een zorgvuldige programmeur om je professionele website perfect online te krijgen. Wordt jouw website helemaal foutloos opgeleverd? Waar moet je als klant bij het debuggen van een website op letten voordat deze online gaat?

13 – Instructie & training

Krijg je uitleg over het gebruikte CMS, zodat je zelfstandig aan de slag kunt met het beheren van je website? Deze instructie is meestal niet inbegrepen bij de kosten voor het webdesign. Stem dus op voorhand af wanneer, en voor welke website managers, je een instructie wilt krijgen.

14 – Onderhoudscontract

Als de website opgeleverd is, krijg je dan een onderhoudscontract aangeboden? Websites zijn altijd in beweging en hebben absoluut een onderhoudscontract nodig voor updates en verbeteringen. Als je een auto koopt verwacht je niks anders en de grote beurt is ook niet gratis.
Vraag ons naar meer informatie over ons onderhoudscontract.

15 – Uitbreidingen in de toekomst

Hoe gaat het webdesign bureau om met toekomstige uitbreidingen aan je website? Veel goedkope internet aanbieders geven sowieso geen service of bestaan na een jaar niet meer. Of erger nog, ze hebben een standaard theme gebruikt dat niet meer goed te updaten is en je gevaar loopt dat deze gehackt wordt, met alle risico’s van dien.

Afkoop bronbestanden

Als je 100% zeker wilt zijn kun je met je bureau onderhandelen over de afkoop van de bronbestanden. Dit is verstandig als je de website in eigen beheer wilt hebben of in de toekomst aan een ander bureau wilt overdragen.
Niet elk bureau staat hiervoor open. Sommigen verkopen per definitie geen bronbestanden en anderen berekenen forse bedragen voor de afkoop. Dat is voor elk bureau anders, hiervoor bestaat geen standaard regelgeving. Onze ervaring is dat de afkoop kan oplopen tot 300% van het originele tarief. Je hebt dan het recht om de bestanden aan te passen en over te dragen aan derden.

Onze tip voor de keuze van jouw webdesign bureau

Zoek een webdesign bureau met jarenlange ervaring en goede referenties. Belangrijk is dat je een goed gevoel bij de toekomstige samenwerking hebt. Dit is geen garantie, maar het verhoogt de waarschijnlijkheid dat ze over 5 jaar nog bestaan om jouw website door te ontwikkelen. Bouw een vertrouwensvolle en vriendschappelijke relatie op en dan is ook in de toekomst alles mogelijk. 

Wil jij ook een nieuwe stoere website laten maken?

Stoere Binken Design is een webdesign bureau met 25 jaar ervaring. Wij ontwikkelen unieke en onderscheidende maatwerk websites. Vraag vrijblijvend een offerte aan als je een nieuwe website wilt laten maken.

Website offerte aanvragen