Content management – beheer je website

Creative Director

Content management is proces van het creëren, beheren en publiceren van de gegevens op je website. Het is tevens de manier waarop je de online aanwezigheid van je bedrijf managet. Het beheren doe je via een Content Management Systeem. Wij gebruiken hiervoor WordPress.

We beperken ons in dit artikel tot het bijhouden van de inhoud van je maatwerk WordPress website en niet de gehele online aanwezigheid van je bedrijf. Dit blog is geen tutorial over waar je op wat moet klikken en hoe je bepaalde content elementen moet veranderen. Hieronder gaat het over hoe wij content management aanpakken en hoe jij hiermee kunt omgaan.

Wat is allemaal content?

De content waar we het hier over hebben is digitaal en bestemd voor jouw website. Het gaat hierbij om tekst, afbeeldingen, video en audio.
We adviseren om voor content management binnen de organisatie een Contentmanager aan te stellen. Deze persoon heeft het overzicht en kan teamleden of externe partners aansturen. Verder kan hij direct contact hebben met onze programmeur voor technische zaken.

Begrippen

Een aantal zaken met betrekking tot content management zijn belangrijk, zodat jij weet waar en hoe jouw content toegepast gaat worden:

  • Content integratie: Content integratie is het invoegen (integreren) van de gecreërde content in je website.
  • Content migratie: Content migratie is het overhalen van de inhoud van de oude- naar de nieuwe website. Denk daarbij aan landingspagina’s, nieuwsberichten en blog artikelen. WordPress heeft hiervoor een paar plugins die dit (zo goed mogelijk) voor je kunnen doen.
  • Advanced Custom Fields (ACF): De standaard editor omgeving van WordPress 5.0 en later is Gutenberg. Wij gebruiken hiervoor ACF. Dit is praktisch hetzelfde als Gutenberg, maar ACF geeft ons nóg meer controle over het uiterlijk en functioneren van jouw website.
  • Content blok: Dit is een los element waarin uitsluitend die content zit die je wilt gaan toevoegen of bewerken. Content blokken kunnen heel verschillend van aard zijn; van eenvoudige tekst kolommen tot FAQ’s, vragenlijsten, webshop elementen, etc.
  • WYSIWYG editor: Dit staat voor “What You See Is What You Get” en is de opmaakbalk waarmee je de teksten kunt stylen en links en afbeeldingen kunt toevoegen. Deze is qua functionaliteit vergelijkbaar met de editor uit Microsoft Word.
  • Pagina vs Bericht: Een pagina is statisch en heeft een meestal vaste plek, zoals de homepage. Een bericht is flexibel en kan voor zowel blogs, nieuws, etc. ingezet worden. Ze kunnen categorieën bevatten en op datum gesorteerd worden.
  • Custom post type: Dit is een pagina type dat op maat gemaakt wordt voor jouw toepassing. Dit kan van een eenvoudige tekst layout tot zeer complexe funtionaliteiten gaan als een webshop.

Stijle learning curve 🚀

Wij gaan er vanuit dat je een basiskennis van WordPress hebt voordat je met je eigen site aan de slag gaat. We zijn altijd bereid je uitleg te geven hoe jouw specifieke website functioneert, maar geven geen cursus WordPress voor beginners. Om content management goed te leren moet je even door een stijle learning curve.

Wat kun jij allemaal aanpassen?

Wij streven naar een website waar jij als klant alle content helemaal zelf kunt aanpassen. Dit zijn dus altijd de teksten, afbeeldingen, embedded video, categorieën en tekstlinks. In de meeste gevallen ook de menu labels (de naam van de menu buttons), sommige thema opties en de footer inhoud. Afhankelijk van de rechten kun je zelfs de opbouw van je website en de indeling van de pagina’s beheren. Maar pas op: hoe meer rechten je krijgt, des te meer kun je ook kapotmaken.

Het is niet altijd vanzelfsprekend dat je álles kunt aanpassen. Het aanpassen van bijvoorbeeld een permalink (URL die niet veranderd wordt) of een navigatiestructuur is iets waar je uiterst voorzichtig mee moet zijn. Deze dingen kunnen de website soms zozeer storen dat een programmeur deze moet herstellen. Daarnaast is het sleutelen aan permalinks vaak ook slecht voor je SEO en Google ranking. Doe dit dus a.u.b. niet zonder op voorhand overleg te plegen.

Content management bij Stoere Binken

Wij ontwerpen en maken uitsluitend maatwerk websites en programmeren daarom alles met de hand. Onze content blokken werken daarom heel eenvoudig;
Jij voert alle tekst in en voegt links en afbeeldingen toe. Je hoeft je helemaal niet bezig te houden met het design, dit hebben wij al voor jou op de achtergrond geregeld. Wij hebben het zo geprogrammeerd dat je website altijd de juiste lettertypes, groottes, kleuren, pagina indeling, etc. gebruikt zodat jouw merkidentiteit perfect online doorgevoerd is. Consistentie in je branding is cruciaal voor een sterk merkimago.

Content management banner - Rene Verkaart
Links: WordPress content management omgeving – Rechts: Stoere Binken Design homepage

Debuggen

Voordat we de site opleveren debuggen we deze zodat we zeker zijn dat alle content blokken goed functioneren en perfect op je website getoond worden.

Do’s & don’ts

Als een Contentmanager pagina layouts, lettertypes of kleuren kan veranderen, dan snap je wel dat dit negatief is voor de consistentie van het webdesign en daarmee je merkimago. Je merkidentiteit kan als ‘slordig’ en zelfs ‘ongeloofwaardig’ waargenomen worden.
Hier een paar do’s & don’ts waar je bij content management rekening mee moet houden:

Do’s 👍

  • Beperk je tot het beheren van de inhoud IN de content blokken. Ga niet schuiven met elementen, tenzij je weet wat je doet en dit afgestemd is met de programmeur.
  • Plak uitsluitend “platte tekst” in de content blokken en gebruik de editor voor de opmaak (bold, italic, link, etc).
  • Zorg dat alle bestandsnamen van je afbeeldingen kloppen voordat je ze upload, want daarna kun je die namelijk daarna niet meer veranderen. Bij voorkeur matchen ze met de pagina waarop ze komen te staan. De juiste bestandsnamen is onderdeel van je SEO strategie.

Don’ts 👎

  • Plak nooit, echt NOOIT, teksten direct vanuit je Microsoft Office omgeving in de WordPress editor. Die apps gebruiken namelijk html code en html is de onderliggende techniek van het web. Je kunt er dus vanuit gaan dat het fout gaat als je html teksten uit Word in een html editor plakt… Plak dus uitsluitend platte tekst in WordPress.
  • Pas nooit de permalink structuur aan als de site al live is, want daardoor worden alle links die al door Google geïndexeerd zijn onbruikbaar. Dat is slecht voor je ranking.

Platte tekst in WordPress

Platte tekst is tekst die uitsluitend bestaat uit letters, spaties, cijfers en leestekens. Het bevat geen opmaak zoals vet, cursief, superscript, etc. In de WordPress editor zit een button die je moet aanklikken voordat je tekst gaat plakken. Als je die aan hebt staan, dan converteert de editor jouw tekst automatisch naar platte tekst.

WordPress tutorials

Er zijn online niet veel goede Nederlandse WordPress handleidingen te vinden. De tutorials die er wel zijn, zijn vaak dure betaalde cursussen. Dit is een lijstje van tutorials die jou kunnen helpen je content management te verbeteren: