Branding – het proces en de termen uitgelegd

Creative Director

Het Branding proces kan voor velen een ondoorzichtig geheel zijn. Het bevat moeilijke (vaak Engelstalige) vaktermen en een onduidelijke samenhang, waardoor jij als ondernemer geen bewuste keuze kunt maken voor de richting van jouw bedrijf. Met dit blog willen wij uitleggen hoe de wereld van Branding in elkaar zit en welke voordelen jij daarvan hebt als je het goed inzet.

Merkontwikkeling uitgelegd

Branding is één van onze 3 expertises. Ons hoogste doel is om een stoere en onderscheidende merkidentiteit voor jouw bedrijf te ontwikkelen. Om de samenhang en jouw voordeel helder uit te leggen bespreken we in dit blog de volgende onderwerpen:

  1. Brand is de relatie op meerdere niveau’s tussen klanten en jouw bedrijf. Dit is gezien vanuit het perspectief van de klant.
  2. Branding is het strategisch proces van het bouwen van een merkidentiteit en -loyaliteit. Het richt zich hoofdzakelijk op merkpositionering.
  3. Brand Identity is het visuele ontwerp, dat wat we voor jouw bedrijf ontwikkelen en naar buiten presenteren. Andere veelgebruikte termen zijn ‘Brand Identity’ of ‘Identity Design’.
  4. Webdesign is het vormgeven van jouw website, op basis van de ontwikkelde Brand Identity.
  5. Rebranding is hetzelfde als Branding, alleen maak je een herontwerp van een bestaand merk. Een Rebranding kan zowel een opfrissing van de merkidentiteit zijn, maar ook een volledig nieuw ontwerp.

Let’s dive in!

1 – Brand

Een Brand is de relatie op meerdere niveau’s tussen klanten en jouw bedrijf. ‘Brand’ is het Engelse woord voor ‘Merk’.

De term Brand wordt tegenwoordig heel los gebruikt. Sommigen gebruiken het voor een logo, een huisstijl of andere merkuitingen. Maar een merk is veel meer dan dat. Het is de complete intrinsieke en visuele presentatie van jouw bedrijf, waarbij wij jouw bedrijf als merk zien dat we in de markt positioneren.

Overschat je logo niet

Je logo is wellicht de superheld van je merkidentiteit, maar het is niet je Brand. Het is ook niet je visuele identiteit. Jouw Brand is de relatie die mensen met jouw bedrijf hebben.
Logorama Rene Verkaart

Het doel van een Brand

Mensen hebben behoefte aan emotionele sturing. Ze zoeken verbindingen om nieuwe dingen te ontdekken en te groeien. Daarom is het enorm belangrijk dat jouw merk uniek is en een eerlijke belofte maakt aan je klanten. Authenticiteit is cruciaal.

2 – Branding

Branding is het strategisch proces van het bouwen van een merkidentiteit en -loyaliteit. Het richt zich hoofdzakelijk op merkpositionering. Branding is het strategische master plan van jouw bedrijf.

Het gaat er hierbij om dat we jouw unieke merk zichtbaar, herkenbaar én onderscheidend maken. We creëren daarom zorgvuldig elk contactmoment en merkervaring die je doelgroep met jouw merk heeft.
Lees hier hoe wij met jouw branding omgaan.

Branding in de wereld van design

Branding als ontwerp- of marketing expertise heeft zich in de laatste eeuw doorontwikkeld en zit in een stroomversnelling. De globale toegankelijkheid door het internet en social media zetten merken nog meer in de schijnwerper.
Het opbouwen van een positief, samenhangend merkimago vereist een analyse van jouw bedrijf en je markt en het bepalen van je doelstellingen, Customer Journey en boodschap.
Design is de emotionele smeerolie. Het voegt meerwaarde toe voor de eindgebruiker. Het is de aantrekkingskracht van het merk en geeft sturing aan de merkidentiteit en de producten die ontwikkeld worden.

Wij gaan altijd voor maximale impact

De merken die wij voor klanten ontwerpen zijn authentiek en hebben een heldere richting. Als je niet volgas wil geven met je merkidentiteit, dan wordt deze nooit succesvol. Je doelgroep zal een merk dat fluistert niet horen. Een merk dat hun pakt, motiveert en activeert zorgt voor maximale impact.

Vormen van Branding

Wij bedienen als ontwerpbureau een aantal vormen van Branding. Natuurlijk zijn er nog meer verschillende vormen, maar bij Stoere Binken Design zetten we deze het meeste in voor onze klanten:

  1. Co-branding: Gezamenlijke Branding van twee verschillende merken die elkaar versterken en daardoor meer bereik creëren.
  2. Personal Branding: De manier waarop mensen hun persoonlijke reputatie bouwen.
  3. Social Branding: Het gebruik van social media voor marketingdoeleinden. Denk hierbij aan een bedrijf pagina op LinkedIn, Instagram of Facebook.
  4. City Branding: Alle activiteiten om toeristen en bedrijven naar een stad te krijgen. Een extreem goed voorbeeld van goede stad Branding is Eindhoven365.

Branding specialist Neil Patel legt in zijn Youtube blog perfect uit hoe branding werkt. Het loont zich om hem te volgen. Zijn tips en inzichten zijn goud waard.

Het doel van Branding

Het doel van Branding is om een sterke, consistente en unieke merkidentiteit voor jouw bedrijf te ontwikkelen.
Dit gaat veel dieper en verder dan een logo en een stoere huisstijl. Branding voegt de missie, visie, kernwaarden, Storytelling, tone-of-voice, richtlijnen, positionering, klantervaring en nog veel meer zaken bij elkaar.

3 – Brand Identity

Brand Identity is het visuele ontwerp dat we voor jouw bedrijf ontwikkelen en in de markt positioneren.

Brand Identity is de stijl van je merk. Een huisstijl of website zijn de fysieke producten waarop je je Brand Identity toepast. Andere veelgebruikte termen zijn Brand Design of Identity Design.

Elementen van een Brand Identity

Een goede Brand Identity is altijd consistent en authentiek. Het is een bonte verzameling van verschillende merkelementen. Zie deze als kleine lego bouwstenen waarmee je een grote stad kunt bouwen. Jouw eigen stad.
De onderstaande merkelementen zijn de basis pijlers van een goede Brand Identity:

  • Typografie: Jouw eigen huisstijl lettertype.
  • Kleur: De emotie van kleuren is niet te onderschatten.
  • Logo: De superheld van je merkidentiteit.
  • Design System: De regels voor merkconsistentie en de basis voor het Huisstijl Management.
TBinnovators banner - Rene Verkaart

Het doel van Brand Identity

Het voornaamste doel is om een consistente visuele presentatie te ontwikkelen. Hiermee bouw je een solide merkreputatie op en verbind je je doelgroep emotioneel aan je merk.

4 – Webdesign

Webdesign is de belangrijkste visualisatie van je Brand Identity. Je website is je online verkoopkanaal die je klanten 24/7 bereikt.

Nu we alle bouwstenen hebben kunnen we de website componeren en zorgen voor een effectieve en aangename merkervaring én natuurlijk conversie. Jouw maatwerk WordPress website past perfect bij je bedrijf, want hij is uniek en op maat gemaakt voor jouw onderneming. Als bedrijf moet je opvallen, je onderscheiden van je concurrenten en met je website leads- en omzet genereren.

4 soorten websites

Webdesign is één van onze 3 expertises. Er zijn uiteraard meer soorten website, maar deze 4 ontwikkelen wij voornamelijk voor onze klanten:

  1. One page website: Bij een one page website staat alle content en functionaliteit op één lange webpagina.
  2. Marketing website: Een marketing website is een middelgrote website, baserend op de klassieke ‘5 pagina types’.
  3. Webshop: Een webshop ligt qua omvang tussen de marketing- en corporate website in. Het bevat een extra e-commerce functionaliteit waarmee je producten of diensten kunt verkopen.
  4. Corporate website: Een corporate website is een website voor grote organisaties. Vaak zijn deze meertalig en bevatten veel diepgaande content met een complexe site architectuur.
Koreman responsive design - Rene Verkaart

5 – Rebranding

Rebranding is feitelijk hetzelfde als Branding, alleen maak je een herontwerp van een bestaand merk. Een Rebranding kan zowel een opfrissing van de merkidentiteit zijn, maar ook een volledig nieuw ontwerp.
Wij verzorgen veel rebrandings voor eigenaren die hun bedrijf naar het volgende niveau willen tillen om nieuwe doelstellingen te realiseren.

Kalimba logo old new - Rene Verkaart
Kalimba België rebranding

Doel van een Rebranding

Het doel kan veelzijdig zijn. Van het opfrissen van het merkimago, een uitbreiding van producten of diensten, tot het herpositioneren na een fusie of bedrijfsovername. Door een goed redesign of herpositionering kan jouw merkimago een nieuwe weg inslaan waardoor je nieuwe kansen creëert.

Samenvatting

Voor ons is Branding één groot proces waarbij jouw bedrijf centraal staat. Alle disciplines grijpen in elkaar en vormen samen het DNA van jouw bedrijf. Wij creëren onderscheidende identiteiten die klanten helpen hun ambitie te realiseren.

Til jouw merk naar een hoger niveau

Wil je jouw bedrijf steviger positioneren en je merkimago vergroten? Start dan nu jouw stoere project. In een kennismakingsgesprek kunnen we samen brainstormen over jouw mogelijkheden en voordelen.