Flat Design revolutioneert de auto industrie

Creative Director

Flat Design voor auto logo’s is een feit. De elektrificatie verandert de automarkt en vraagt om een nieuwe strategie. Wat is dit voor een ontwikkeling? Wat betekent dit voor de branding van de automerken? En wat gaan deze in de nabije toekomst nog meer doen?

Om het nut en de impact van Flat Design te begrijpen is het goed om te weten wat het is, waar het vandaan komt en waarvoor het ingezet wordt.

Wat is Flat Design?

Flat Design is een ontwerpstijl voor Graphical User Interfaces (GUI, ofwel grafische gebruikersinterfaces) die wordt gekenmerkt door minimalisme. Het is gebaseerd op het weglaten van overbodige details, eenvoudige vormen, felle kleuren en cleane typografie. Het ontwerp wordt feitelijk ontdaan van structuren en patronen en gereduceerd tot platte elementen. Dit concept zien we voornamelijk in de filosofieën van het Bauhaus, het Modernisme en de Swiss Style.

Skeuomorfisme

Het tegenovergestelde van Flat Design is Skeuomorfisme. Skeumowowaaat? Deze 3D beeldtaal wordt gekenmerkt door het nabootsen van echte materialen zoals bijvoorbeeld hout, papier, metaal, etc. Een icoon en de gebruikersinterface voor een notitieboek ziet er dan ook uit als echt papier. Het voordeel was dat logo’s en illustraties overtuigender overkwamen omdat ze er realistischer uitzagen.

De trend begon zich te ontwikkelen in de 1980s en 1990s. Maar skeuomorfisme is voor het eerst écht geïntroduceerd in het gehate Metro (Microsoft Design Language, of MDL) interface design van Microsoft 8. Verschrikkelijk, al zeg ik het zelf.

Voordelen van Flat Design

  • Het vergemakkelijkt het ontwerp van gebruikersomgevingen bij responsive websites. Het ontwerp laat zich gemakkelijker schalen naar verschillende formaten.
  • Het gebruik van vlakke kleuren zorgt voor een betere compressie. Je afbeeldingen worden kleiner en je website laad daardoor sneller.
  • Het leent zich goed voor vectorafbeeldingen. Je kunt de vectorafbeeldingen zonder verlies van kwaliteit en helderheid schalen omdat het HTML5 en CSS3 technieken zijn.

Nadelen van Flat Design

  • Door het weglaten van visuele elementen en structuren lijken de ontwerpen heel snel op elkaar. 
  • Je stript het ontwerp van zijn persoonlijkheid. Een echte houten button ziet er nu eenmaal anders uit dan een bruin vlak met afgeronde hoeken.

A brave new world

De recente trend die zich momenteel ontwikkelt bij auto fabrikanten is het veranderen van 3D- in Flat Design logo’s. Weg van de 3D brushed metal look, op naar de strakke lineaire monochrome logo’s. Een spannende ontwikkeling voor brand designers. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?
Renault voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

Renault heeft een nieuw flat design logo gepresenteerd, genaamd ‘Renault Diamond’. De nieuwe corporate look is in de maak sinds 2019 en Renault besloot dat het zinvol zou zijn om het eerst op de elektrische Renault 5 Prototype supermini te laten zien, aangezien dat prototype het ‘Renaulution-plan’ aangeeft om elektrificatie te omarmen.

“De diamant is een van de meest erkende vormen ter wereld en in de wereld van de auto. Het is een eenvoudige geometrische vorm, met een sterke, krachtige identiteit; de uitdaging was om deze vorm te vernieuwen door er betekenis aan te geven, nieuwe, eigentijdse waarden om het merk naar de toekomst te projecteren.”

“Het vernieuwde logo is de negende vernieuwing van de identiteit van Renault sinds de oprichting. Het is overzichtelijk, zonder handtekening of typografie. Het is nu meer iconisch, eenvoudiger en zinvoller, een echte tijdloze rebranding. Zonder overbodige effecten of kleuren en met een eigentijdse overname van de lijnen is het een essentieel onderdeel van ons grafisch erfgoed.”
Gilles Vidal – Renault Design Director

Peugeot voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

Volgens Peugeot staat het nieuwe logo voor prestige, vertrouwen en kracht. Het verbindt de rijke historie van het merk met de ambitie voor de toekomst.
Het nieuwe logo grijpt terug naar het logo uit 1960. Het nieuwe flat design logo werd ontwikkeld door het Peugeot Design Lab, het eigen brand designbureau van Peugeot. Door het gekozen design kiest Peugeot ervoor om zich hoger in de markt te positioneren.

Kia voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

Met een dramatisch andere typografische benadering, vorm en kleurenschema, is het nieuwe Kia logo verre van een merkaanpassing. Het is een dappere grote stap weg van het oude imago.
“Het nieuwe logo van Kia vertegenwoordigt de toewijding van het bedrijf om een ​​icoon voor verandering en innovatie te worden”, zegt Ho Sung Song, president en CEO van Kia. “De auto-industrie maakt een periode van snelle transformatie door, en Kia geeft proactief vorm aan en past zich aan deze veranderingen aan. Ons nieuwe logo staat voor onze wens om klanten te inspireren naarmate hun mobiliteitsbehoeften evolueren, en voor onze medewerkers om de uitdagingen aan te gaan waarmee we worden geconfronteerd in een snel veranderende branche.”

Dit is een logo waar de meeste mensen enorm aan zullen moeten wennen. Bijna niemand vond het mooi toen het geïntroduceerd werd. Maar zoals met de meeste shitstorms, die waaien vanzelf weer over. Over een tijdje is iedereen gewend aan het logo en is het deel geworden van ons dagelijkse leven.

Volkswagen Flat Design logo
Volkswagen voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

Volkswagen heeft met het nieuwe logo een start gemaakt voor een nieuwe wereldwijde merkervaring voor alle kanalen en voor alle contactpunten. In principe is het in de toekomst niet langer een kwestie van het tonen van een perfecte reclamewereld. Ze willen menselijker en levendiger zijn in hun uiterlijk, het perspectief van de klant sterker meenemen en authentieke verhalen vertellen. Fantastisch wat een Flat Design logo allemaal visualiseert.

“De nieuwe merkuitstraling markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Volkswagen”, zegt Jürgen Stackmann, lid van het team voor verkoop, marketing en after sales. “Met het formuleren van nieuwe contentvereisten en nieuwe producten maakt het merk een ingrijpende verandering naar een toekomst die voor iedereen emissievrij is. Dit is het juiste moment om de nieuwe houding van ons merk zichtbaar te maken voor de buitenwereld.”

De strategische fundamenten en de nieuwe merkidentiteit zijn in-house ontwikkeld door de mensen van Volkswagen Design en Marketing. Een zeer gewaagde onderneming zonder een klankbord van ervaren externe design agencies!

Vauxhall voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

De Britse autofabrikant Vauxhall Motors heeft met hun nieuwe logo gekozen voor een cleaner en moderner ontwerp van hun heraldische griffioen. Vauxhall heeft het logo opnieuw ontworpen om het beter toe te passen aan digitale- en elektrische leefwereld. Dit omvatte het verwijderen van de verhoogde esthetiek uit het chromen die al sinds 2008 aanwezig was.

“De gedurfde en toch eenvoudige herontwerpen versterken Vauxhall’s positie als een zelfverzekerd Brits merk. Met behoud van de meest iconische elementen, is de eigentijdse, minimale esthetiek gecreëerd om naadloos aan te sluiten bij onze toekomstige modellen”, aldus Stephen Norman, algemeen directeur van Vauxhall Motors.

BMW Flat Design logo
BMW voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts) – Bron: BMW/Future Owns

Met het nieuwe logo wil BMW een relatiemerk worden. De oude zwarte ring is vervangen, waardoor het nieuwe logo meer openheid en helderheid uitstraalt. Ze willen deze nieuwe transparante versie gebruiken om klanten meer dan ooit uit te nodigen om deel uit te maken van de wereld van BMW. Daarnaast is het nieuwe Brand Design afgestemd op de uitdagingen en kansen van digitalisering voor merken.

Het nieuwe logo en Brand Design symboliseren de betekenis en relevantie van het merk voor mobiliteit en rijplezier in de toekomst.

Nissan Flat Design logo
Nissan voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

Het nieuwe Nissan logo, dat al drie jaar in de maak wass, werd in 2017 geïnitieerd door Nissan’s senior vice president of global design Alfonso Albaisa. Hij richtte een ontwerpteam op onder leiding van Tsutomu Matsuo met de opdracht de merkidentiteit van het bedrijf bij te werken tot iets “dun, licht en flexibel”.

“De inspiratie werd gehaald uit doorbraken op het gebied van wetenschap, technologie en connectiviteit”, aldus Albaisa. “Hoe deze fundamentele veranderingen voor klanten hebben gebracht. Zoals je kunt begrijpen, begonnen de visies van digitalisering door ons hoofd te wervelen.
Het algehele effect van het herontwerp is een overgang van een harde, industriële uitstraling naar een verfijnde, vertrouwde en digitaal-vriendelijke look”, aldus de autofabrikant. “Het nieuwe logo van Nissan symboliseert de toewijding van het bedrijf om te blijven innoveren voor nieuwe generaties van klanten.”

Toyota voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

Met het redesign wil Toyota meer ‘premium’, ‘toekomstgericht’ en beter aangepast aan mobiele platforms zijn. De echte shocker hier is echter niet wat je ziet, maar wat je niet kunt zien. In een zeer gewaagde zet die niet zoveel merken in de loop van de tijd hebben gemaakt – en zeker niet in de auto-industrie – laat Toyota het woordmerk helemaal vallen, net zoals Nike of Apple ervoor deden.

Dat betekent dat de gestileerde “T” (gemaakt van drie overlappende ellipsen) waaraan we zo gewend zijn geraakt, binnenkort de enige drager van de identiteit van het bedrijf zal zijn.

Audi voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

De Duitse autofabrikant Audi maakte in 2016 de overstap van 3D naar 2D, waarbij de herkenbare vier in elkaar grijpende ringen die voorheen waren ontworpen om eruit te zien alsof ze van reflecterend metaal waren gemaakt, vlakker werden. Het redesign werd geïnitieerd om het merk te herpositioneren als “digital-first”, en om de leesbaarheid op online platforms te verbeteren. Onlangs heeft het automerk zelfs een interactieve tool gelanceerd waarmee mensen de dikte van de ringen kunnen veranderen om de visuele identiteit “toegankelijker” te maken.

Stoer weetje: Twee decennia eerder, in 1995, heeft Audi de overstap gemaakt van een plat logo-ontwerp naar een driedimensionale stijl, om 22 jaar later terug te gaan naar een 2D-ontwerp.

MINI voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

MINI was een van de eerste automerken die het logo veranderde naar een Flat Design, dat ze in juni 2015 onthulde. Het nieuwe, minimale logo is een 2D, monochrome versie van het dubbelvleugelige symbool uit de jaren 80.

Het herontwerp van het logo ging gepaard met een nieuw serif-lettertype genaamd ‘MINI Serif’. De twee updates werden samen gelanceerd om het te laten lijken alsof MINI “een nieuw tijdperk betrad”, aldus Design Director Anders Warming.

Conclusie

Als Creative Director van Stoere Binken Design zie ik Flat Design voor auto logo’s als een logische stap in de ontwikkeling van moderne logo design. Het succes ervan valt of staat met de uitvoering én het feit of het ook daadwerkelijk bij het product past. 

Bij design bureau Stoere Binken Design hechten we veel waarde aan unieke en onderscheidende logo’s voor onze klanten. Geen klant is hetzelfde, dus geen logo is hetzelfde. Logisch, toch?
Flat Design is voor de auto industrie misschien nieuw, maar in de rest van de wereld is deze ontwikkeling al jaren geleden aangekomen. Sommige industrieën zijn nu eenmaal logger dan anderen, ontwikkelen zich langzamer en dan komen branding ontwikkelingen later aan.
Dat Flat Design logo’s nu ook in de auto industrie aangekomen zijn, betekent dat het geen trend meer is, maar een nieuwe standaard.