Flat Design komt aan in auto industrie (eindelijk?)

Creative Director

Flat Design voor auto logo’s is een feit. Veel moderne auto’s hebben tegenwoordig run-flat banden. Daarmee krijg je feitelijk geen platte band meer, wat het autorijden veiliger maakt. Daarvoor worden nu de logo’s van de grote automerken plat. Wat is dit voor een trend en wat gaan de andere automerken in de nabije toekomst doen?

Allereerst moet je begrijpen wat Flat Design is, waar het vandaan komt en waarvoor het ingezet wordt.

Wat is Flat Design?

Flat Design is een ontwerpstijl voor Graphical User Interfaces (GUI, ofwel grafische gebruikersinterfaces) die wordt gekenmerkt door minimalisme. Het is gebaseerd op het weglaten van overbodige details, eenvoudige vormen, felle kleuren en cleane typografie. Het ontwerp wordt feitelijk ontdaan van structuren en patronen en gereduceerd tot platte elementen. Dit concept zien we voornamelijk in de filosofieën van het Bauhaus, het Modernisme en de Swiss Style.

Skeuomorfisme

Het tegenovergestelde van Flat Design is Skeuomorfisme. Skeumowowaaat? Deze 3D beeldtaal wordt gekenmerkt door het nabootsen van echte materialen zoals bijvoorbeeld hout, papier, metaal, etc. Een icoon en de gebruikersinterface voor een notitieboek ziet er dan ook uit als echt papier. Het voordeel was dat logo’s en illustraties overtuigender overkwamen omdat ze er realistischer uitzagen.

De trend begon zich te ontwikkelen in de 1980s en 1990s. Maar skeuomorfisme is voor het eerst écht geïntroduceerd in het gehate Metro (Microsoft Design Language, of MDL) interface design van Microsoft 8. Verschrikkelijk, al zeg ik het zelf.

Voordelen van Flat Design

  • Het vergemakkelijkt het ontwerp van gebruikersomgevingen bij responsive websites. Het ontwerp laat zich gemakkelijker schalen naar verschillende formaten.
  • Het gebruik van vlakke kleuren zorgt voor een betere compressie. Je afbeeldingen worden kleiner en je website laad daardoor sneller.
  • Het leent zich goed voor vectorafbeeldingen. Je kunt de vectorafbeeldingen zonder verlies van kwaliteit en helderheid schalen omdat het HTML5 en CSS3 technieken zijn.

Nadelen van Flat Design

  • Door het weglaten van visuele elementen en structuren lijken de ontwerpen heel snel op elkaar. 
  • Je stript het ontwerp van zijn persoonlijkheid. Een echte houten button ziet er nu eenmaal anders uit dan een bruin vlak met afgeronde hoeken.

De recente trend die zich momenteel ontwikkelt bij auto fabrikanten is het veranderen van 3D- in Flat Design logo’s. Weg van de 3D brushed metal look, op naar de strakke lineaire monochrome logo’s. Een spannende ontwikkeling voor brand designers. Toch?

De trendsetter van de Flat Design autologo’s is Volkswagen.

Volkswagen logo

Volkswagen Flat Design logo
Volkswagen voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

Volkswagen heeft met het nieuwe logo een start gemaakt voor een nieuwe wereldwijde merkervaring voor alle kanalen en voor alle contactpunten. In principe is het in de toekomst niet langer een kwestie van het tonen van een perfecte reclamewereld. Ze willen menselijker en levendiger zijn in hun uiterlijk, het perspectief van de klant sterker meenemen en authentieke verhalen vertellen. Fantastisch wat een Flat Design logo allemaal visualiseert.

“De nieuwe merkuitstraling markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Volkswagen”, zegt Jürgen Stackmann, lid van het team voor verkoop, marketing en after sales. “Met het formuleren van nieuwe contentvereisten en nieuwe producten maakt het merk een ingrijpende verandering naar een toekomst die voor iedereen emissievrij is. Dit is het juiste moment om de nieuwe houding van ons merk zichtbaar te maken voor de buitenwereld.”

De strategische fundamenten en de nieuwe merkidentiteit zijn in-house ontwikkeld door de mensen van Volkswagen Design en Marketing. Een zeer gewaagde onderneming zonder een klankbord van ervaren externe design agencies!

BMW logo

BMW Flat Design logo
BMW voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts) – Bron: BMW/Future Owns

Met het nieuwe logo wil BMW een relatiemerk worden. De oude zwarte ring is vervangen, waardoor het nieuwe logo meer openheid en helderheid uitstraalt. Ze willen deze nieuwe transparante versie gebruiken om klanten meer dan ooit uit te nodigen om deel uit te maken van de wereld van BMW. Daarnaast is het nieuwe Brand Design afgestemd op de uitdagingen en kansen van digitalisering voor merken.

Het nieuwe logo en Brand Design symboliseren de betekenis en relevantie van het merk voor mobiliteit en rijplezier in de toekomst.

Nissan logo (NIEUW)

Nissan Flat Design logo
Nissan voorheen (links) en het nieuwe Flat Design logo (rechts)

Hoewel Nissan hun nieuwe logo nog niet officieel aangekondigd heeft, is hier alvast een voorbeeld van het nieuwe logo. Weg van de metal-look, hier komt de lijntekening.

We houden je in de komende weken op de hoogte van de ontwikkelingen over dit nieuwe abstracte logo.
De eerst indruk; Tja, was het oude logo niet werkelijk beter? Moet Nissan ook persé meedansen op het ‘Flat Design feestje’ van Volkswagen en BMW?

Conclusie

Als Creative Director van Stoere Binken Design zie ik Flat Design voor auto logo’s niet als een platte band, maar een logische ontwikkeling van moderne logo design. Het succes ervan valt of staat met de uitvoering én het feit of het ook daadwerkelijk bij het product past. 

Bij design bureau Stoere Binken Design hechten we veel waarde aan unieke en onderscheidende logo’s voor onze klanten. Geen klant is hetzelfde, dus geen logo is hetzelfde. Logisch, toch?
Flat Design is voor de auto industrie misschien nieuw, maar in de rest van de wereld is deze ontwikkeling al jaren geleden aangekomen. Sommige industrieën zijn nu eenmaal logger dan anderen, ontwikkelen zich langzamer en dan komen branding ontwikkelingen later aan.
Dat Flat Design logo’s nu ook in de auto industrie aangekomen zijn, betekent dat het geen trend meer is, maar een nieuwe standaard.