MasterCard’s logo zonder woordmerk (is typografie dood?)

Creative Director

Als fonts konden spreken, wat zouden ze dan zeggen? Het is wellicht een vreemde vraag, maar we gebruiken fonts dag in dag uit voor onze communicatie. We kiezen ze bewust, vanuit een esthetisch maar ook vanuit een communicatiestandpunt.

Fonts hebben een krachtig, visueel effect op mensen. Ze kunnen luid, zacht, speels, serieus zijn en elk gewenst gevoel effectief overbrengen. Daarmee zijn ze een perfect transportmiddel voor emotie in communicatie. Sterker nog, ze visualiseren onze (gesproken) communicatie. Zonder typografie geen woorden. Zonder woorden geen communicatie. Maar is dat wel zo nu Mastercard een logo zonder woordmerk ontwikkeld heeft?

Waarom een blog over typografie

Fonts zijn belangrijker voor de communicatie dan je als communicatieprofessional wellicht denkt of je realiseert. Daar wil ik aandacht aan geven en ik wil het hebben over een interessante ontwikkeling in de markt.

Een logo zonder woordmerk. Kan dat wel?

Jullie hebben wellicht meegekregen dat Mastercard na 50+ jaar heeft beslist het woordmerk uit hun logo en op de meeste merkuitingen weg te laten. Ze vertrouwen volledig op de overlappende rode en gele bollen. Adieu ‘Mastercard’.

logo zonder woordmerk

Deze ontwikkeling is niet nieuw. Een aantal grote merken is Mastercard voorgegaan. Denk aan Nike, Apple en McDonalds. Al deze merken hebben jarenlang door branding, marketing en communicatie naamsbekendheid bij hun doelgroep opgebouwd voordat ze overgestapt zijn op een logo zonder woordmerk. Apple herken je aan de appel. Nike herken je aan de swoosh. McDonalds heeft enorme zuilen aan de snelweg staan met hun M erop.

logo zonder woordmerk

Toch zie je ook veel jonge(re) merken als Twitter, AirBnB en Facebook die glanzen door krachtige beeldmerken en een logo zonder woordmerk. Eenvoudige, herkenbare, krachtige logo’s die bedoeld zijn voor een mobile-first lifestyle.

Wat betekent dit voor communicatieprofessional

Ren nu niet direct naar je klant en adviseer hem niet meteen om zijn woordmerk weg te laten, omdat je een interessante trend hebt herkend. Dit is zeker niet voor iedereen geschikt en kan ook schade aanrichten aan een merk. Hoewel ‘typografische logo’s’ (logo’s zonder beeldmerk of icoon) gangbaarder worden, vereisen logo’s zonder woordmerk veel aandacht en strategie.

Hoe kun je als communicatieprofessional herkennen wanneer je klant klaar is voor de grote stap en wat doe je dan? Een aantal factoren is belangrijk;

  1. Onderzoek: Onderzoek de geschiedenis van het bedrijf en analyseer hoe sterk het merk in het bewustzijn van de doelgroep leeft. Hoe groot is het vertrouwen in de jarenlange relatie die je klant met zijn doelgroep opgebouwd heeft?
  2. Analyse: Analyseer of de markt de switch zou accepteren; is het een conservatieve of progressieve markt? Is het een merk dat hoofdzakelijk in het web communiceert, of ook in print?
  3. Communiceer: Maak het bespreekbaar; niet elke klant wil / snapt een dergelijke switch of ziet dit als de toekomst van zijn merk.
  4. Verander: Doe de transitie behoedzaam en stap voor stap; begin met digitaal, en volg dat op met print.
  5. Focus: Focus sterker op de merkbeleving door middel van de andere merkelementen (Brand Assets) zoals kleur, vorm, fotografie, iconografie, slogan, jingle, etc.
logo zonder woordmerk

Is typografie dood?

Absoluut niet. Het is zelfs levendiger dan ooit! Teksten op het web en in print blijven bestaan, e-mails blijven je lastigvallen, etc. Het geschreven woord in communicatie leeft van typografie. 
Een logo zonder woordmerk is zeker een mogelijkheid om je merk op een interessante manier in de markt te zetten, maar heeft het een serieus bestaansrecht? 

Over de auteur

René Verkaart is (naast Stoere Binken Design) Type Director van Characters Font Foundry, een creatieve type foundry van eigen bodem. Zij creëren retail fonts & custom font design oplossingen voor merken wereldwijd. Ze zijn gespecialiseerd in handgemaakte branding-, verpakking- en advertising lettertypes. Hun fonts worden door designers en creatieve bureaus uit de hele wereld gebruikt voor branding-, editorial- en web / app projecten.

Characters Font Foundry is een modern, volledig remote, netwerkbureau. Ze stellen een team van professionals samen die optimaal passen bij het project, de klant, de opdracht, de techniek en de toepassing. Ze werken altijd samen met ervaren professionals – ongeacht waar in de wereld ze zich bevinden – en zijn daarmee flexibel en betaalbaar.

Dit blog is ook gepubliceerd bij Communicatienetwerk Limburg.