Visuele storytelling creëert een sterke emotionele band

Creative Director

Kun jij in drie zinnen vertellen waarom jij als bedrijf doet wat je doet? Kun je dit zo duidelijk vertellen dat iedereen het direct ook begrijpt? Door het vertellen van een goed merkverhaal verbind je klanten op een vriendelijke en aangename manier met je bedrijf, product en medewerkers. Je creëert een waardevolle verbinding met jouw verhaal en houdt je bedrijf relevant. Hieronder leggen we uit hoe je een goede storytelling kunt ontwikkelen voor jouw bedrijf.

Wat is storytelling?

Ons brein is gemaakt voor het luisteren naar verhalen. Vroeger werd een boodschap in een verhaal verpakt en van generatie tot generatie bij het kampvuur overgedragen. In de tijd vóór het geschreven woord werden verhalen zelfs in vorm van muurtekeningen overgedragen en vastgelegd voor de geschiedenis.

Storytelling creëert verbinding door een merkverhaal

Storytelling is de expertise van het vertellen van een emotioneel en geloofwaardig merkverhaal. Het wordt ook wel de Corporate Story genoemd. Het doel is om verbinding te maken, saamhorigheid te creëren én relevant te blijven bij je doelgroep.
René Verkaart
Creative Director

Merkverhaal

Een merkverhaalbeschrijft het DNA, de ziel van je bedrijf. Het is een strategisch verhaal dat beschrijft waar je voor staat, wie je bent en waarom je doet wat je doet. Het begint bij het moment dat je je bedrijf oprichtte, vertelt de geschiedenis, de ontwikkeling en geeft inzicht in je ambitie, waarden en je waarom (WHY). Mensen hebben behoefte aan verbinding. Daarom is het belangrijk dat het merkverhaal menselijk en authentiek wordt verteld.

Visuele storytelling

Storytelling is steeds belangrijker geworden in digitale tijden. Bij Stoere Binken Design besteden we veel aandacht aan het merkverhaal, met als zwaartepunt ‘visuele storytelling’. Wij zien dit als het componeren en regisseren van de visuele informatie in een stoer merkverhaal. Door goede visuele storytelling zie, ervaar én voel je het verhaal nog sterker.

Dit zijn twee Stoere Binken Design project cases met visuele storytelling in optima forma. Hier hebben we een branding concept én beeldtaal ontwikkeld die een immersive verhaal vertelt en de doelgroep mee op reis neemt om het bedrijf of product te ontdekken.

Customer Journey

Voor onze maatwerk websites betekent dit niet alleen de juiste indeling van de landingspagina’s om de Customer Journey (ofwel klantreis) zo aangenaam en succesvol mogelijk te maken. Het omvat alles van het verhaal tot en met alle afbeeldingen, teksten en zelfs de micro interacties (animaties en effecten) op de website. Alles draagt bij aan de beleving van het merkverhaal.

De klantreis moet een doel hebben

Het doel van de klantreis is conversie. Wát dit is en de manier waarop dat gebeurt ontwikkelen wij voor elk bedrijf en doelgroep op maat, want de klantreis moet uniek zijn.

Een perfect voorbeeld van visuele storytelling zijn infographics en bedrijfsfilms. Een groot voordeel van visuele storytelling is dat de doelgroep complexe informatie beter begrijpt en deze daardoor ook beter onthoudt. Zo ontstaat er een persoonlijke band. Het maakt het verhaal duidelijke en overtuigt klanten om de gewenste actie te ondernemen.

De promotiefilm die we voor MEIJS Motorman maakten is een goed voorbeeld van visuele storytelling. Van de spannende shots tot de cruising scènes en de easter egg aan het einde van de film. Alles transporteert het Motorman-gevoel, alsof je zelf op je eigen elektrische brommer op een milieuvriendelijke wijze geniet van de natuur.

MEIJS Motorman promotiefilm door Stoere Binken Design

Kenmerken van een goed merkverhaal

Storytelling moet pakkend en verleidend zijn en je doelgroep mee op reis nemen. De prospects moeten zich vrijwillig laten verleiden en verbonden voelen met jouw verhaal. Zo’n merkverhaal ontwikkel je niet in één middag, het is een proces.
Hier is een aantal kenmerken dat, gezien vanuit onze expertise en ervaring, een goed merkverhaal moet bevatten om succesvol te kunnen zijn voor je bedrijf:

  • Het is uniek
  • Het is authentiek
  • Het is persoonlijk
  • Het inspireert en roept een (gewenste) emotie op
  • Het fungeert als rode draad en verbindt gebeurtenissen met elkaar
  • Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde

3 ingrediënten van een merkverhaal

Een goed verhaal heeft een structuur nodig, een verhaallijn die iedereen kan begrijpen. Daarbij zijn deze drie ingrediënten nodig:

1 – Hoofdpersoon

Dit is de hoofdrolspeler in je verhaal. In een film is dit vaak de held, maar in jouw situatie kan het ook een CEO, product of een dienst zijn.

2 – Incident

Er gebeurt iets dat de doelgroep van je bedrijf op zijn Customer Journey stuurt. De gebeurtenis is onverwacht, spannend en uniek. Het is iets dat de bezoeker vrijwillig wil ontdekken.

3 – Conflict

De gebeurtenissen ontwikkelen zich tot een hoogtepunt. Je doelgroep is betrokken bij het merkverhaal en slaat zich er op zijn eigen wijze doorheen en vindt de oplossing.

Jouw story begint met WHY

Een geweldig startpunt voor het ontwikkelen van jouw storytelling is het WHY-model van Simon Sinek, ook ‘The Golden Circle’ genoemd.
Simon begint met een fundamentele vraag:
“Waarom zijn sommige mensen en organisaties innovatiever, invloedrijker en winstgevender dan andere? Waarom dwingen sommigen meer loyaliteit af van zowel klanten als werknemers? Waarom zijn er, zelfs onder de succesvolle, zo weinig mogelijkheden om hun succes keer op keer te herhalen?”

Mensen als Martin Luther King Jr., Steve Jobs en de Wright Brothers hadden weinig gemeen, maar ze begonnen allemaal met het WAAROM. Ze realiseerden zich dat mensen een product, dienst, beweging of idee pas echt zullen kopen als ze het WAAROM erachter begrijpen.

Panic houdt je scherp

Wij hebben Mischa Rozema, oprichter van de innovatieve filmstudio The Panics (voormalig PostPanic) uit Amsterdam gevraagd wat hij verstaat onder storytelling. Als prijswinnende Film Director is hij constant bezig met het vertellen van verhalen, het inspireren van mensen en het richtinggeven aan de ontwikkeling van merken en bedrijven.

Mischa Rozema over storytelling

Van oorsprong ben ik designer. Industrial, graphic en motion design. Ik denk dat designers per definitie in beelden denken en communiceren. Toen ik later ging animeren en uiteindelijk films ging regisseren, was dat voor mij dus niet anders communiceren dan dat ik dat gewend was. Dus niet alleen een verhaal overbrengen, maar hoe kan ik dat verhaal het best (audio)visueel laten aankomen bij de kijker. Dat is het verschil tussen een simpele registratie of een gelaagde visuele vertelling waar compositie, licht, timing, ritme etc het narratief versterken. Precies zoals een designer dat zou doen. Ik voel mij dus ook zeer verwant met regisseurs die dat tot in de puntjes beheersen. Zo heb ik een bijna ongezonde fascinatie voor iemand als Stanley Kubrick.
Micha Rozema
Oprichter en Film Director van The Panics

Sundays The Movie

Mischa heeft de ambitieuze proof-of-concept shortfilm SUNDAYS geschreven én geregisseerd. Een pareltje van ultime storytelling die je gezien moet hebben;
Het einde van de wereld lijkt voor Ben, de hoofdpersoon, een nachtmerrie. Een herinnering aan een vorig leven dat niet van hem is. Als Ben zich Isabelle begint te herinneren, de enige liefde die hij ooit heeft gekend, beseft hij dat ze in zijn leven ontbreekt. Een existentiële afdaling in verwarring en de wanhopige behoefte om de waarheid te ontdekken, begint. Deze realiteit toont een verbluffende, verrassende en donkere wereld. Een wereld die duidelijk niet van hem is.

Verbeter je storytelling; stel jezelf deze vragen

Neem een dag de tijd om je eigen merkverhaal eens goed onder de loep te nemen en met je team te analyseren. Verplaats jezelf in de schoenen van je doelgroep en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is de missie en ambities van mijn bedrijf? – Ieder bedrijf wil een probleem voor zijn klanten oplossen. Deze drijfveer zorgde ervoor dat jij je bedrijf begonnen bent.
  • Is onze huidige storytelling duidelijk? –Kijk naar je eigen merkverhaal alsof dit helemaal nieuw voor je is. Verplaats je in de ontwetendheid van de ontvanger.
  • Hebben we ons doel nog voor ogen? –Als je een doel hebt kun je een pad uitstippelen hoe je daar moet komen.
  • Zitten we nog op het juiste spoor? –Als je zelf niet op het juiste spoor zit kun je ook je ontvanger niet op reis meenemen.
  • Welke informatie is interessant voor de ontvanger? –Als je weet wat de ontvanger van je moet én wil weten, dan weet je ook hoe je je verhaal het beste kunt vertellen.
  • Durven wij risico’s te nemen? –Goede storytelling is vooral menselijk. Niemand is perfect. Durf dus je menselijke kant te laten zien. Voor welke dilemma’s heb jij gestaan? Welke moeilijke keuzes moest je maken? Welke risico’s heb je genomen en overwonnen?

Kun jij deze vragen beantwoorden? Met alle respect, maar zelf ben je altijd bevooroordeeld. Het is jouw bedrijf, jij kent alle ins-and-outs en vertelt het verhaal daarom als ervaringsdeskundige door een gekleurde bril. Je gaat er onbewust vanuit dat de ontvanger voorkennis van je bedrijf heeft en op de hoogte is van wat je allemaal doet. Je gaat er daarmee vanuit dat deze niet als beginner in jullie merkverhaal stapt. Maar dat is niet zo!

Iemand die jouw bedrijf nog niet kent, kijkt met een frisse blik. Wij zien vaak dat de ontvanger het merkverhaal daardoor niet begrijpt en zich niet laat meevoeren op de ontdekkingsreis.

Stoer klankbord voor jouw merkverhaal

Wij kunnen fungeren als een extern klankbord voor jouw merkverhaal, de frisse blik van buitenaf. Wij geven tips en adviezen vanuit ons vakgebied en 25+ jaar ervaring. We kunnen jullie begeleiden bij het ontwikkelen van een pakkend merkverhaal. Dat geeft jullie nieuwe inzichten en handvatten om je storytelling naar een hoger niveau te tillen.

Is jouw storytelling overtuigend?

Huur ons in om je storytelling te verbeteren. Wij kunnen op locatie met jou en je team jullie storytelling onder de loep nemen én verbeteren. Het resultaat is een stoere storytelling die je doelgroep werkelijk overtuigt.

Verbeter mijn storytelling