Stoere Binken Design

Rembrandt Instituut

Klant: Petra Uittenbogaard, Surplace Advies

Petra Uittenbogaard (Gezondheidswetenschapper) heeft haar eigen organisatie- en communicatieadviesbureau; Surplace Advies. Onder deze naam zet Petra haar jarenlange ervaring in hoog complexe kennis- en zorgorganisaties in bij haar klanten.

Vijf partijen, één gezicht

Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het Academisch Medisch Centrum (AMC) huurden Petra in om hun nieuwe samenwerkingsverband op het gebied van wetenschappelijk toponderzoek naar hart- en vaatziekten aan de buitenwereld te presenteren. Petra kreeg de taak om de vijf betrokken partnerinstituten in één verhaal met een gezamenlijke boodschap bij elkaar te brengen en op een toegankelijke manier te presenteren.

Wetenschap is spannend

Petra is een vernieuwer op het gebied van wetenschapscommunicatie. Zij weet het stoffige imago van wetenschappelijk onderzoek telkens weer te doorbreken dankzij een uitgekiende communicatiestrategie en spannende combinaties van woord en beeld. Deze keer koos ze voor foto’s van Ivar Pel, teksten van Karen Glerum en ons voor de vormgeving om de boodschap van het Rembrandt Institute of Cardiovascular Science tot leven te brengen.

Wetenschap is spannend

The making of

Petra koos voor Ivar vanwege zijn lef om met de camera heel dichtbij te komen waardoor wetenschappelijk onderzoek spannend en kleurrijk wordt. Hij heeft hart voor het werk van onderzoekers en oog voor detail. De close-ups van de diverse onderzoeksopstellingen die daadwerkelijk op locatie zijn gemaakt, zijn kunstwerkjes op zich. De opdrachtgevers waren laaiend enthousiast over de weergave van hun werk. Deze kunstwerkjes integreerden wij zo in het ontwerp dat ze goed tot hun recht kwamen zonder dat de brochure een plaatjesboek zou worden. In de eerste brainstorm waren we geneigd om voor een “klassieke” uitstraling en presentatie van de onderzoeksinstituten te kiezen. Dat lag immers in het verlengde van de naamkeuze van het samenwerkingsverband: Rembrandt Instituut. Uiteindelijk is alleen het oker en donkerrood in het gerestylde logo overeind gebleven. Door de keuze van de typografie, de fullcolour presentatie van de foto’s en de afwijkende maatvoering heeft de opdrachtgever een eigentijds en fris boekwerk in handen gekregen. De persoonlijke stijl die Karen Glerum hanteerde in de interviews met de betrokken hoogleraren sluit hier perfect bij aan. Kortom: een mooi visitekaartje voor een nieuw, hightech topinstituut waar de lat zeer hoog wordt gelegd.

De vijf partners zijn:

  • AMC (Academisch Medisch Centrum)
  • LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum)
  • VUMC (Vrije Universiteit Medisch Centrum Amsterdam)
  • Sanquin (Bloedvoorziening)
  • LACDR (Leiden Academic Centre for Drug Research)

Een stoere klik. Voor Surplace Advies was deze brochure de eerste grote klus, waarbij ik met meerdere partners in zee ging. Ik kende Stoere Binken nog niet, maar koos voor Jeroen en Rene omdat hun producten stuk voor stuk een unieke uitstraling hebben. Dat is bij de grotere bureaus wel eens anders. Het klikte. Hun no-nonsense aanpak – duidelijke afspraken, tempo, flexibiliteit en de hoge kwaliteit van het werk, passen bij mij. Zo werk ik zelf het liefst. Maar bovenal hebben we heel veel gelachen tijdens deze klus. Door ontwikkelingen in de organisaties van mijn opdrachtgevers was het geen eenvoudig traject om de brochure op de drukpers te krijgen. Dat werkplezier werkte erg relativerend en stimulerend. Mijn opdrachtgevers waren uiteindelijk meer dan tevreden. Ik vind dat we hartstikke trots mogen zijn op het eindresultaat.

Petra Uittenbogaard

jeroen

Creative Director

Jeroen Borrenbergs

Deel dit artikel

P G