Rembrandt brochure

Rembrandt hoofdbanner - Jeroen Borrenbergs)

Stoere Binken Design heeft in samenwerking met communicatieadviesbureau Surplace Advies de Rembrandt Institute of Cardiovascular Science (RICS) brochure voor het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het Academisch Medisch Centrum (AMC) ontworpen.

Creative Director
Rembrandt brochure met flap - Jeroen Borrenbergs)

5 partijen 1 verhaal

In de Rembrandt brochure werd hun nieuwe samenwerkingsverband op het gebied van wetenschappelijk toponderzoek naar hart- en vaatziekten aan de buitenwereld gepresenteerd. Surplace Advies kreeg de taak om de vijf betrokken partnerinstituten in één verhaal met een gezamenlijke boodschap bij elkaar te brengen en op een toegankelijke manier te presenteren.

De vijf partners zijn:

  • AMC (Academisch Medisch Centrum)
  • LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum)
  • VUMC (Vrije Universiteit Medisch Centrum Amsterdam)
  • Sanquin (Bloedvoorziening)
  • LACDR (Leiden Academic Centre for Drug Research)
Sanquin pagina - Jeroen Borrenbergs)

Wetenschap is spannend

Surplace Advies is een vernieuwer op het gebied van wetenschapscommunicatie. Ze weet het stoffige imago van wetenschappelijk onderzoek telkens weer te doorbreken dankzij een uitgekiende communicatiestrategie en spannende combinaties van woord en beeld. Ze koos voor de fotografie van Ivar Pel, teksten van Karen Glerum en Stoere Binken Design voor de vormgeving om de boodschap van het Rembrandt Institute of Cardiovascular Science tot leven te brengen.

Rembrandt brochure open - Jeroen Borrenbergs)

The making of

Surplace Advies koos voor fotograaf Ivar Pel vanwege zijn lef om met de camera heel dichtbij te komen waardoor wetenschappelijk onderzoek spannend en kleurrijk wordt. Hij heeft hart voor het werk van onderzoekers en oog voor detail. De close-ups van de diverse onderzoeksopstellingen die daadwerkelijk op locatie zijn gemaakt zijn kunstwerkjes op zich. De opdrachtgevers waren laaiend enthousiast over de weergave van hun werk. Deze kunstwerkjes integreerden wij zo in het ontwerp dat ze goed tot hun recht komen. Bij de eerste brainstormsessie waren we geneigd naar een klassieke uitstraling, dat lag immers in het verlengde van de naamkeuze van het samenwerkingsverband: Rembrandt Instituut. Uiteindelijk is alleen het oker en donkerrood in het gerestylde logo overeind gebleven.

Door de keuze van de typografie, de presentatie van de foto’s en de afwijkende maatvoering heeft de opdrachtgever een eigentijds en fris boekwerk in handen gekregen. De persoonlijke stijl die Karen Glerum in de interviews met de betrokken hoogleraren hanteerde sluit hier perfect bij aan. Kortom: een mooi visitekaartje voor een nieuw, hightech topinstituut waar de lat zeer hoog ligt.

Rembrandt open 2 - Jeroen Borrenbergs)

Een stoere klik!

Voor Surplace Advies was deze Rembrandt brochure de eerste grote klus, waarbij ik met meerdere partners in zee ging. Ik kende Stoere Binken nog niet, maar koos voor Jeroen en René omdat hun producten stuk voor stuk een unieke uitstraling hebben. Dat is bij de grotere bureaus wel eens anders. Het klikte. Hun no-nonsense aanpak – duidelijke afspraken, tempo, flexibiliteit en de hoge kwaliteit van het werk, passen bij mij. Zo werk ik zelf het liefst. Maar bovenal hebben we heel veel gelachen tijdens deze klus. Door ontwikkelingen in de organisaties van mijn opdrachtgevers was het geen eenvoudig traject om de brochure op de drukpers te krijgen. Dat werkplezier werkte erg relativerend en stimulerend. Mijn opdrachtgevers waren uiteindelijk meer dan tevreden. Ik vind dat we hartstikke trots mogen zijn op het eindresultaat.

Petra Uittenbogaard -
Surplace Advies
balloon_corner

Wil jij ook een STOERE brochure?

Stoere Binken Design is gespecialiseerd in maatwerk identiteiten en WordPress websites. Wij geloven in vakmanschap en duurzaamheid. De identiteit die wij ontwerpen draagt bij aan jouw succes. Maak een vrijblijvende afspraak om samen de mogelijkheden te bespreken.