Jongen Bouwpartners rebranding en identiteit

Maatwerk website Jongen - Rene Verkaart)

Jongen Bouwpartners initieert, ontwikkelt en realiseert al generaties lang een breed scala aan bijzondere projecten die de kwaliteit van leven in de regio Limburg verbetert. Samen met CMC Marketing ontwikkelt en ontwerpt Stoere Binken Design de nieuwe merkidentiteit en merkpositionering, van de nieuwe naam tot alle print media huisstijluitingen. Een Limburgse klant met een lange geschiedenis in de bouw.

Creative Director

Van Bouwbedrijf naar Bouwpartner

Focus op expertise en een hoge klanttevredenheid is één van de strategische pijlers van Jongen Bouwpartners. Met expertises in OntwikkelingWoningbouwUnieke Bouw en Onderhoud en Renovatie bieden zij meerwaarde voor de mensen. Ze zijn continu op zoek naar mogelijkheden om nieuwe initiatieven te ontplooien die de kwaliteit van leven in het zuiden van Nederland verhogen. De nieuwe brand identity die design bureau Stoere Binken Design ontworpen heeft helpt bij het uitdragen van deze boodschap.

De eerste stap van de rebranding strategie is daarom een naamswijziging. ‘Bouwbedrijven Jongen‘ wordt ‘Jongen Bouwpartners‘. Door de bedrijfsnaam Jongen centraal te stellen hebben we een nieuwe monolithische merkstructuur gecreëerd waaronder dochterondernemingen en -diensten hangen; zoals Jongen Service & Onderhoud, Jongen Renovatie en Jongen Projectontwikkeling.


Merk structuur
Jongen oud nieuw logo - Rene Verkaart)

Jongen Bouwpartners logo refresh

In 1982 is het bekende Jongen beeldmerk geboren; het poppetje. De directie van Jongen Bouwpartners gaf duidelijk aan dat we deze niet mochten veranderen, maar dat de branding wel een modernere en frissere uitstraling moest krijgen.
Wij hebben een nieuw brandfont geïntroduceerd; een speciaal voor Jongen gemodificeerde versie van de Corporaet, ontworpen door René Verkaart. Het nieuwe huisstijllettertype is warmer, vriendelijker en minder industrieel.
De uiteindelijk gekozen oplossing (logo rechts) biedt optimale mogelijkheden voor de nieuwe merkhiërarchie die we door de naamswijziging voorbereid hebben.

Stoer design proces

Branding is een teamsport. Je wint een wedstrijd alleen als je een ware partner en teamplayer bent van je klant. Als design agency proberen wij altijd nieuwe wegen te creëren om bestaande grenzen te verleggen en onze klanten succesvoller te maken. We vertalen ambitie naar design.
Dit is een uitsnede uit ons ontwerpproces voor de Jongen Bouwpartners rebranding. Van stoere concepten tot uitingen die door de directie van Jongen Bouwpartners zijn goedgekeurd.

Jongen entree wand Landgraaf - Rene Verkaart)

Bewuste Bouwers sinds bijna 100 jaar

Jongen Bouwpartners initieert, ontwikkelt en realiseert een breed scala aan nieuwbouw-, renovatie- en onderhoudsprojecten in Limburg,  een deel van Noord-Brabant en een gedeelte van Gelderland. Bewust Bouwen staat daarbij voorop. Jongen Bouwpartners is met trots de grootste bouwexpert van Limburg. Ons ontwerp voor het bouwhekdoek is een levendige variant van het Bewuste Bouwer certificaat, afgestemd op het nieuwe brand design van Jongen Bouwpartners.

Jongen Bewuste Bouwer - Rene Verkaart)

Consistentie door een Design System

Een Design System is een collectie van instructies en huisstijl componenten die centraal gedocumenteerd zijn in een online omgeving. Deze stelt betrokkenen in staat om zelf uniforme merkuitingen te creëren. De kracht van jouw merk in één efficiënt Design System (voorheen ‘Huisstijl Handboek’) samengevat.
Wij ontwikkelen altijd een intern Design System omdat huisstijlmanagement bij ons centraal staat. Hierin documenteren we het DNA van jouw bedrijf, zorgen we dat nieuwe merkuitingen aan de huisstijlrichtlijnen voldoen en werken we efficiënter als team.


Design System
Jongen kleurenpalet - Rene Verkaart)
Jongen shimano center - Rene Verkaart)

Kleuren zijn emotie

Het nieuwe huisstijl lettertype wordt gecomplimenteerd door een nieuwe donkerblauwe kleur. De lichtblauwe kleur van moederbedrijf VolkerWessels is naar een lager niveau geschoven in het Jongen huisstijl kleurenpalet.
We hebben daarnaast een aantal nieuwe kleuren geïntroduceerd. Deze ondersteunen de primaire kleuren uit het Jongen Bouwpartners logo en bieden de mogelijkheid wat meer diepte en warmte in de huisstijl uitingen te creëren.

Jongen officiele opening - Rene Verkaart)

Voertuigen zijn rijdende visitekaarten

De voertuigen van Jongen Bouwpartners zijn dagelijks op de weg en in de woonwijken te zien. De meest gemotiveerde medewerkers zijn voor jou onderweg. Ze verzorgen onderhoud en renovatie en willen daarmee de kwaliteit van leven in de bestaande omgeving duurzaam verbeteren.
Als je één van de Jongen Bouwpartners voertuigen ziet, geef de chauffeurs dan een thumbs up. Zij doen hun werk met volle overtuiging en plezier. Respect!


Meer voertuigen
Jongen busbelettering - Rene Verkaart)

Een huisstijl lettertype om op te bouwen

Typografie is een extreem belangrijk onderdeel van elk ontwerp. Het is de onderscheidende factor, zet de juiste tone-of-voice voor de uitstraling en ondersteunt de storytelling. Design bureau Stoere Binken Design besteedt veel aandacht aan goede typografie die de juiste snaar raakt bij de ontvanger.

Jongen Bouwpartners Typografie - Rene Verkaart

Het nieuwe huisstijl lettertype van Jongen Bouwpartners heet CFF Jongen en is een gemodificeerde versie van CFF Corporaet. De font familie is ontworpen door creative director René Verkaart. Het is een corporate humanistisch schreefloos lettertype. Warm, clean en stevig, met veel persoonlijkheid in de details.

Onder zijn alias Characters Font Foundry ontwerpt René custom type oplossingen voor bedrijven en designers over de hele wereld. Custom typografie is een krachtig huisstijl onderdeel, een must-have voor MKB-bedrijven met ambitie.


Custom type
balloon_corner

Wil jij ook een brand identity waarop je kunt bouwen?

Jongen Bouwpartners bouwt gebouwen sinds 1927. Stoere Binken Design bouwt merken sinds 1995. Wij zijn gespecialiseerd in stoere huisstijlen en maatwerk websites. Maak een vrijblijvende afspraak om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.


Jongen voetbalk grijs - Rene Verkaart)