Huisstijl Management: Beheer je merkidentiteit
Sterke, consistente merkidentiteiten zijn tot 33% succesvoller. Wij creëren niet zomaar een uniek en opvallend merk, maar zorgen voor een krachtig verhaal en maximale visuele impact op elk contactmoment met jouw doelgroep. Met onze 3 Merkbeheer Abonnementen waarborgen we jouw merkpresentatie én groei, elke dag opnieuw.
Inhoudsopgave
- Wat is Huisstijl Management
- Huisstijl Management veelgestelde vragen
- Huisstijl reputatiemodel: versterk je corporate reputatie
- Drie perspectieven van Huisstijl Management
- Design System: het merkboek van de 21e eeuw
- Merkconsistentie = intentie
- Waarom heb jij een Merkbeheer Abonnement nodig?
Wat is Huisstijl Management
Huisstijlmanagement (of Brand Management) is het planmatig onderhouden, evalueren en doorontwikkelen van het huisstijl design en ondersteuning voor het toepassen ervan. Het hoofddoel is om het merkimago van jouw bedrijf te borgen en te anticiperen op ontwikkelingen. Een secundair doel is het instrueren en engageren van medewerkers.
Wij nemen hierbij de rol van huisstijlmanager (merkregisseur) op ons om dit te begeleiden en te zorgen dat jouw merkimago beschermd is.
Het hebben van een Design System (huisstijlhandboek of merkboek) is een goed begin, maar niet voldoende. Het gaat tenslotte om je totale merkimago.
Huisstijl Management veelgestelde vragen
Hoe zorg ik ervoor dat mijn huisstijl er altijd consistent uitziet? Welke merkelementen en richtlijnen zijn daarvoor beschikbaar?
Een Design System, oftewel een digitaal huisstijlhandboek, bevat alle merkelementen en duidelijke richtlijnen. Door deze systematisch te gebruiken, waarborg je dat elke merkuiting dezelfde uitstraling en kwaliteit behoudt. Wij documenteren en bewaken alle huisstijlregels zodat iedereen binnen je team altijd volgens vaste standaarden werkt.
Welke kleuren zitten er in mijn huisstijl en hoe moet ik die consistent toepassen in onze merkuitingen?
In het Design System worden al je merk-kleuren exact gedefinieerd (met kleurcodes voor digitaal en drukwerk). Door deze kleurbibliotheek te gebruiken in alle online en offline uitingen, voorkom je kleurvariaties en blijft je merk altijd herkenbaar.
Welk huisstijl lettertypes heb ik en welke gebruiken we voor de website, Powerpoint presentaties, Office documenten, etc?
Wij inventariseren alle gebruikte lettertypes en leggen duidelijk vast voor welke toepassing ieder font bedoeld is: website, PowerPoint, Office of drukwerk. Zo voorkom je typografische wildgroei en blijft jouw merk typografisch consistent, onafhankelijk van het medium.
Als ik een nieuwe merkuiting wil laten maken, waar moet ik dan rekening mee houden zodat het binnen de uitgezette huisstijl richtlijnen valt?
Zijn er templates beschikbaar die ik kan (her)gebruiken en delen met mijn team? Hoe zorg ik ervoor dat uitingen consistent blijven als het formaat verandert?
Wij bieden gestandaardiseerde templates die je eenvoudig kunt delen en (her)gebruiken. Elke template is gebaseerd op het Design System, zodat nieuwe uitingen automatisch binnen de huisstijl vallen. Ook bij verschillende formaten blijven de merkelementen en de uitstraling gelijk, want schaalbare richtlijnen zijn centraal vastgelegd. Zo garanderen we een consistent merkbeeld, ongeacht het formaat van de uiting.
Consistentie gaat voor alles
Het zijn vaak de kleinste dingen die de grootste problemen kunnen veroorzaken. Als je een huisstijlelement (bijvoorbeeld kleur of -lettertype) op elke uiting verandert, dan creëer je merkruis en verwar je de ontvanger. Hou je huisstijl consistent zodat je optimaal gebruik maakt van je opgebouwde merkimago.Drie perspectieven van Huisstijl Management
- Visueel perspectief: Dit richt zich op de visuele aspecten van de huisstijl, zoals het logo, de kleuren, lettertypen, beeldgebruik en lay-out. Het doel is om een visuele identiteit te ontwikkelen die consistent en herkenbaar is voor het publiek en die de merkwaarden en -persoonlijkheid weerspiegelt.
- Organisatorisch perspectief: Dit perspectief omvat aspecten zoals de ontwikkeling van een huisstijlbeleid, het vaststellen van richtlijnen voor het gebruik van de huisstijl, het toezicht op de naleving van de huisstijlrichtlijnen, en het trainen van medewerkers om de huisstijl correct te gebruiken. Dit leggen we vast in jouw Design System.
- Strategisch perspectief: Dit perspectief richt zich op de strategische aspecten van de huisstijl, zoals de rol van de huisstijl bij het bereiken van bedrijfsdoelen en het creëren van een concurrentievoordeel. Het gaat hierbij om het begrijpen van de doelgroep en de perceptie van het merk door het publiek, en het ontwikkelen van een huisstijl die de merkpositionering ondersteunt en de bedrijfsdoelen bevordert.
Met onze maandelijkse BINK-as-a-Service™ pakketten waarborgen wij doorlopend jouw consistente merkpresentatie. Boek vandaag nog een beschikbare plek.
Design System: het merkboek van de 21e eeuw
Een Design System is een collectie van herbruikbare huisstijl componenten, samengevat en helder gedocumenteerd. Deze stelt betrokkenen zelf in staat om, onafhankelijk van elkaar, verschillende en uniforme merkuitingen te creëren.
Er zijn veel goede (cloud-based) software aanbieders om je huisstijl te managen via een Design System. Hierin kun je al je merkelementen, huisstijl uitingen, richtlijnen, etc vastleggen. Maar veel belangrijker is dat je dit kunt beheren, uitbreiden en delen met je team.
Deze Design System software aanbieders vervangen het traditionele huisstijlhandboek. Als ontwerpbureau hebben wij deze vele jaren gemaakt, dus we kennen de ins-and-outs. Meestal landen die als map in de kantoorkasten en worden vergeten. Of ze staan als PDF op ‘schijf F’ en is onvindbaar tussen de 1.000 andere bestanden. Onbekend is onbemind en wildgroei is voorgeprogrammeerd.
Lees hier alles over Design Systems: de bron van jouw merk. Waaruit bestaat een design system en wat zijn de voordelen voor jouw merk.
Merkconsistentie = intentie
Een succesvolle huisstijl valt of staat met je eigen intentie als huisstijl eigenaar of -manager:
- Hoe belangrijk is een consistente huisstijl voor jou?
- Leef je volgens je eigen regels, of neem je het soms niet zo nauw?
- Kom je je eigen beloften na?
- Vertel je je merkverhaal (storytelling) zo dat je doelgroep op alle niveau’s een consistente merkbeleving ervaart?
Wij hechten veel waarde aan een consistente merkidentiteit. Onze intentie voor Huisstijl Management is dat jouw huisstijl richtlijnen gecentraliseerd, je brand identiteit gespecificeerd en je bestanden gedocumenteerd zijn.
Bescherm je huisstijl en je merkimago
Wil je weten hoe je een sterke huisstijl bouwt? Lees dan ook ons blog ‘12 tips voor een goede huisstijl’ waarin we vanuit onze jarenlange vakkennis tips & tricks geven waar je écht wat aan hebt.Waarom heb jij een Merkbeheer Abonnement nodig?
Een merk is nooit af en is altijd in beweging. Je moet als bedrijf met de markt en je doelgroep meebewegen om relevant en onderscheidend te blijven. Heb je ondersteuning nodig om je huisstijl en marketing actief te managen, maar heb je zelf niet de capaciteit? Of heb je geen personeel met de juiste expertises? Dan zijn onze Merkbeheer Abonnementen perfect geschikt voor jou!
Voor o.a. deze uitgebreide merkidentiteiten hebben wij jarenlang de Huisstijlmanagement verzorgd.
Probeer één van onze Merkbeheer Abonnementen
Met onze Merkbeheer Abonnementen reserveer je bij Stoere Binken Design een vast aantal uren per jaar voor jouw bedrijf. Je hebt daarmee de garantie dat wij doorlopend jouw merk beheren, analyseren en rapporteren. Zie ons als een senior merkmanager die op de achtergrond jouw merkidentiteit beheert en verbetert. Van constant merkbeheer tot losse projecten die je wilt realiseren. Onze abonnementen bieden alles wat je nodig hebt.
Meer informatie over Merkbeheer