Logo: de superheld van je huisstijl

Creative Director

Is een logo nog nodig? Waaruit bestaat deze en waar moet deze aan voldoen? Wat is een goed logo en hoe belangrijk is een lettertype?
Deze vragen horen wij vaak van mensen. Design agency Stoere Binken Design ontwerpt al sinds 1995 logo’s voor bedrijven, merken, verpakkingen en meer. Voor ons is het veel meer dan een set grafische elementen die een bedrijf of merk vertegenwoordigen. Een logo is de bron van het Corporate Design; wij noemen deze de superheld van je huisstijl.

Inhoudsopgave van dit blog

7 logo typen

Er zijn verschillende manieren om logo’s te classificeren, maar hier zijn de zeven meest voorkomende typen:

  1. Woordmerk of Logotype: Dit type logo bestaat uit alleen tekst en heeft geen beeldmerk of symbool.
  2. Beeldmerk of Pictogram: Dit type logo bevat een eenvoudig symbool of icoon dat vaak het imago van het bedrijf vertegenwoordigt.
  3. Gecombineerd logo: Dit type logo combineert een woordmerk en een beeldmerk in één ontwerp.
  4. Embleem: Dit type logo bevat vaak een woordmerk binnen een symbool of icoon, en is omgeven door een vorm of lijnen.
  5. Monogram: Dit type logo bevat de initialen van het bedrijf in een creatief ontwerp.
  6. Abstract logo: Dit type logo bevat een abstracte vorm of lijnen die het imago van het bedrijf vertegenwoordigen.
  7. Mascotte: Dit type logo bevat een geanimeerde figuur of mascotte die het imago van het bedrijf vertegenwoordigt en vaak gebruikt wordt voor merken gericht op kinderen.

Een logo is een merkelement van je branding en het bestaat meestal uit een drietal componenten. Deze componenten zijn de visuele bouwstenen. Ze hoeven niet altijd in deze samenstelling bij elkaar te zitten. Er zijn logo’s zonder beeldmerk, maar wel met een tagline. Meerdere combinaties zijn mogelijk, maar deze 3 componenten vormen de basis:

  1. Woordmerk: De bedrijfsnaam geeft helder aan hoe het bedrijf heet. Voor het woordmerk zoeken of ontwerpen we een bijzonder lettertype dat bij je merkidentiteit past.
  2. Beeldmerk: Het icoon of afbeelding verleent betekenis, symboliek en karakter en visualiseren de merkidentiteit.
  3. Tagline: De corporate slogan beschrijft eenduidig wat het bedrijf doet en waar het voor staat.

Ons advies is om op voorhand af te wegen welke componenten je logo nodig heeft. Is je naam duidelijk en begrijpen de ontvangers wat je precies doet, dan is een corporate slogan niet nodig. Is je woordmerk zo krachtig dat ie de held van je branding is, dan is een beeldmerk niet persé nodig.
Wij adviseren je altijd bij deze complexe vraagstukken. Neem vrijblijvend contact op als je vragen hebt.

Onderscheid je bedrijf met een custom lettertype

Een custom huisstijl lettertype is het belangrijkste onderscheidend element van de visuele identiteit, niet alleen van het woordmerk in het logo. Het bepaalt voor een groot deel de toon van de merkidentiteit doordat de custom fonts voor alle uitingen consistent gebruikt worden, zowel in print als online.

Lees hier meer over waarom custom fonts de toekomst zijn voor MKB bedrijven en waarom jouw bedrijf een custom font nodig heeft.

Is een logo nog nodig, of kan ik ook zonder?

Ieder bedrijf of merk heeft een logo. Soms prominent, soms onopvallend. Dit is meestal de (merk)naam op de huisstijl uiting. Dit kan ook typografisch zijn. Je herkent dit niet altijd direct, omdat het een lettertype lijkt te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Oatly!
Oatly Milk typografisch logo - René Verkaart
Bron Oatly!

Feitelijk creëer je al een logo wanneer je je bedrijfsnaam schrijft in een lettertype en kleur naar keuze. Je maakt een bewuste keuze voor dat specifieke lettertype en die kleur, omdat je deze mooi vindt of goed bij je bedrijf vindt passen.

Wees eerlijk: als je voor jezelf een briefhoofd, een visitekaart én een flyer maakt, kies je dan 3 verschillende lettertypes en kleuren? Nee. Je kiest bewust voor een consistente visuele presentatie van je bedrijfsnaam en dat noem je… een logo.

De symboliek en stijl bepalen voor een groot deel de acceptatie door de ontvanger en het vertrouwen dat hij jullie daarmee schenkt. De ontvanger, die jouw uitingen voor het eerst ziet, doorloopt in zijn hoofd deze 3 onbewuste stappen:

  1. Begrijpen: Visualiseert het logo het doel of karakter van het bedrijf? Symboliek, kleur en typografie zetten de juiste toon.
  2. Geloven: Wekt het logo vertrouwen en geloofwaardigheid? Een sterk grafisch ontwerp overtuigt de doelgroep.
  3. Accepteren: Wil ik met dit bedrijf in interactie treden? Ben ik ook bereid om vrijwillig hun logo op mijn kleding te dragen en hun merkidentiteit te verbreiden?

De vijf belangrijkste factoren die het succes bepalen zijn:

  1. Eenduidigheid: Het vertelt een duidelijk, helder en ondubbelzinnig verhaal van jouw bedrijf.
  2. Authenticiteit: Een goed logo toont zijn ware persoonlijkheid en karakter. Het is een manifestatie van intrinsieke waarden. Authenticiteit is écht, iets wat je niet kunt faken. Authenticiteit is niet per definitie hetzelfde als originaliteit.
  3. Originaliteit: Een origineel logo is geen letterlijke vertaling van een beeld of een woord. Het is een vertrekpunt voor het ontwerpen van een beeldtaal die uniek is voor jouw bedrijf. De gebruikte beeldtaal is een abstracte, vrije interpretatie en visualisatie van een begrip dat voor de doelgroep belangrijk is. 
  4. Functionaliteit: Een logo is afgestemd op jouw doelgroep, de markt en de functie / doel en niet in de eerste plaats op wat jij als klant zelf mooi vindt.
  5. Duurzaamheid: Een logo moet doorgaans niet aan trends onderhevig zijn. De ontwikkeling hiervan kost veel geld, dus je wilt dat deze ook lang meegaat. Het is de basis van je bedrijfsimago, je marketing, geloofwaardigheid. Ze hoeven daarom zelden aangepast of verbeterd te worden.

Vraag van een klant: Waarom gebruiken jullie een ander lettertype voor mijn logo als mijn huisstijl?

Je logo is de superheld van je huisstijl. Deze moet bijzonder zijn. Huisstijl lettertypes ondersteunen de merkidentiteit. Als we hetzelfde lettertype gebruiken, dan wordt het soms minder bijzonder omdat het door velen gezien wordt als ‘gewoon een lettertype’. Daarom kiezen we soms bewust voor een lettertype dat anders is dan je logo, maar wel goed harmonieert.
René Verkaart
Creative Director
Logorama Rene Verkaart met maatwerk lettertype

Hoe maken wij jouw logo uniek?

Om een logo extra bijzonder en onderscheidend te maken zijn er verschillende typografische design opties mogelijk die we kunnen inzetten, afhankelijk van het merk, de doelgroep en het gewenste effect:

  • We beginnen meestal eerst met handgemaakte schetsen om de basis van het logo te onderzoeken (zie afbeelding hieronder).
  • We maken een custom lettertype (Brandfont) voor jou, of een speciale variant van een bestaand lettertype (Morpak).
  • We integreren een handgemaakt beeldmerk (zie Evoor en Softhale).
  • We maken inkepingen op kenmerkende plekken (Kalimba).
  • We veranderen het karakter van bepaalde letters (Middelhof en iArts Maastricht).
  • We mixen kapitalen en onderkast letters (zie Porta Mosana College).

Logo schetsen voor de Raw-Tech Smart Home Solutions branding.

Logo deponeren: zin of zinloos?

Als wij jouw huisstijl ontwerpen is deze uniek en niet zomaar na te maken. Bijkomstig voordeel is dat je het ook gemakkelijker kunt deponeren bij de BOIP Merkregistratie Benelux omdat het als beeldmerk en niet als lettertype gezien wordt.

Niet alleen een website, maar ook een logo kan responsive zijn. Deze schaalt mee met het formaat van het device of de toepassing waarin het geplaatst is.
De uitdaging hierbij is dat het soms heel moeilijk is om een complex logo te verkleinen, zonder de continuïteit van de merkidentiteit aan te tasten.

Ons Stoere Binken Design logo is natuurlijk ook responsive. Schaal je browser venster maar eens naar een ander formaat en zie hoe ons logo verandert.

Responsive logo met custom lettertype - Stoere Binken Design

Het belang van een goede huisstijl

Wanneer spreken we van een ‘goed logo’ en wanneer van een ‘goede huisstijl’? De visualisatie van het DNA van je bedrijf is belangrijk voor het succes ervan.
Een huisstijl zorgt ervoor dat alle merkuitingen van jouw bedrijf consistent zijn en een positieve associatie oproepen bij je doelgroep. Vele studies bewijzen dat een goede huisstijl je helpt bij het opbouwen van een positieve naamsbekendheid en succes van je bedrijf. Maar wat is precies het belang voor jou?

Ben jij toe aan een onderscheidend logo voor jouw bedrijf?

Maak dan een vrijblijvende afspraak om de mogelijkheden voor jouw bedrijf of merkidentiteit te bespreken. Start hier jouw stoere project.

Ik wil een nieuw logo