Filosofiespel Sofia branding en verpakking

Sofia kaartspel banner - Rene Verkaart)

Filosofiespel Sofia neemt je mee in de wereld van grote filosofen en daagt je uit om zelf met filosofische vragen aan de slag te gaan. Je kan dit spel winnen door samen na te denken, te spelen, te tekenen en filosofische vragen uit te beelden. Design bureau Stoere Binken Design ontwerpt het spel, van het complexe kleurenpalet tot de afbeeldingen, de kaarten en het doosje.

Creative Director

Ontdek de wereld van filosofie met Sofia

Het woord filosofie komt van het Oudgriekse woord “Philosophia”. “Philo” betekent “die houdt van” en “Sophia” betekent “wijsheid”. Filosofie is de oudste theoretische discipline die het verlangen en het streven uitdrukt naar kennis en wijsheid. Een ander woord voor filosofie is wijsbegeerte. De naam Sofia is afgeleid van het Oudgriekse woord Sophia.

Educatieve spellen zijn spellen die expliciet zijn ontworpen voor educatieve doeleinden, of die incidentele of secundaire educatieve waarde hebben. Doel en aanpak van het filosofiespel Sofia is kennismaken met filosofen en hun gedachtengoed. Zij kunnen je door het hele spel inspireren. Gebruik je kennis van filosofie zo goed mogelijk om tactische en strategische voordelen te krijgen. Speel je spel en win! Maar vooral, ontdek de spannende wereld van filosofie. Het spel is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 8 jaar.

Sofia dozen groep - Rene Verkaart)
Filosofiespel Sofia - Rene Verkaart)
Sofia kaartspel kleuren - Rene Verkaart)

6 spelrondes

Het filosofiespel Sofia biedt 6 verschillende spelrondes om in teamverband de wereld van filosofie te ontdekken:

  1. Kwartet: maak kennis met de filosofen
  2. Omschrijven: verwoord de filosofen
  3. Verbeelden: beeld de leuze uit
  4. Tekenen: teken de filosofische vragen
  5. Redeneren: spreek over een vraag
  6. Gesprek: discussieer met de anderen

Filosofen en hun gedachtengoed

In het filosofiespel Sofia kun je enerzijds een kwartet verzamelen van klassieke filosofen of van filosofen uit de 21ste eeuw. Anderzijds kan je ook een kwartet verzamelen op basis van filosofische thema’s als geluk, liefde, god, mens-zijn, vrijheid en waarheid.
Deze thema’s herken je aan de gekleurde woorden op de kaarten. Op de kwartetkaart van Nietzsche lees je bijvoorbeeld ‘God is dood’. Die leuze moet je in het spel zo omschrijven dat je teamleden ze precies raden.

Sterke kleuren

Wij hebben voor het spel een sterk kleurenpalet ontwikkeld. Kleuren zijn een fantastisch middel voor visuele differentiätie. Je herkent snel de onderlinge verschillen en associeert kleuren met fiosofische thema’s en begrippen.

Filosoferen kaarten grid - Rene Verkaart)

Filosofiespel Sofia: liefde voor wijsheid

Kan jij geluk uitbeelden? Kan je tekenen wat schoonheid is? Heb je onthouden wat Nietzsche, met zijn borstelige snor, over God zegt? Durf je de geniale ideeën van anderen gebruiken om dit spel te winnen? Kan een filosoof überhaupt winnen?

Filosofisch gesprek

Een spannend doel van het spel is om in een gesprek van 12 minuten tot een antwoord te komen waarover iedereen het eens is. De winnaars uit de vorige ronde mogen vrij hun mening geven en anderen aanvullen, voorbeelden geven. Elke goede vraag is immers een stap dichter bij een gedeeld antwoord. Je voert daarmee denkbeeldige gesprekken met de filosofen in het spel.

Filosoferen met Sofia - Rene Verkaart)

In-house typografie voor Sofia

Typografie is een extreem belangrijk onderdeel van elk ontwerp. Het is de onderscheidende factor, zet de juiste tone-of-voice voor de uitstraling en ondersteunt de storytelling. Design bureau Stoere Binken Design besteedt veel aandacht aan goede typografie die de juiste snaar raakt bij de ontvanger.

CFF Savant is een warm en vriendelijk display lettertype dat we gebruikt hebben voor het logo. De zachte vormen benadrukken het vrouwelijke karakter van de naam Sofia. De fi-ligatuur geeft de titel een bijzondere uitstraling die interesse wekt bij de speler.
CFF Jekyll Pro is een functioneel schreefloos corporate lettertype met een verborgen twist. Deze hebben we gebruikt voor de leesteksten. Het font is perfect inzetbaar voor logo’s, huisstijlen, websites, verpakkingen en ander Brand Design uitingen.

Beide lettertypen zijn ontworpen door creative director René Verkaart. Onder zijn alias Characters Font Foundry ontwerpt hij custom lettertype oplossingen voor bedrijven en designers over de hele wereld. Custom typografie is een krachtig huisstijl onderdeel, een must-have voor MKB bedrijven.

Sofia typografie - Rene Verkaart


Custom type

Ons respect gaat naar Tine Bos

Tine Bos uit België heeft dit spel bedacht en in nauw overleg uitgevoerd met de hulp van kleine en grote denkers. Via een crowdfunding traject heeft ze meer dan voldoende geld opgehaald om het project in eigen beheer te kunnen produceren. Het resultaat is ongelofelijk. Een zeer interessant spel met een sterk educatief karakter. Een must-have voor scholen, universiteiten en iedereen die geïnteresseerd is in filosofie.

René Verkaart -
Creative Director
balloon_corner

Filosofeer jij ook over een nieuwe identiteit?

Stoere Binken Design is gespecialiseerd in onderscheidende identiteiten, storytelling en verpakkingen. Wij geloven in ambitie en vakmanschap. De branding die we ontwerpen draagt bij aan jouw succes. Maak een afspraak om samen de mogelijkheden te bespreken.