Zuyd Hogeschool (re)branding

Zuyd hoofdbanner - Jeroen Borrenbergs)

Zuyd Hogeschool (voorheen Hogeschool Zuyd) staat al jaren in de top van de Keuzegids HBO Voltijd met 1850 medewerkers en 15000 studenten die als toekomstige professionals worden opgeleid in vijftig bachelor- en masterprogramma’s.

Stoere Binken Design was 15 jaar lang verantwoordelijk voor branding strategieën en marketing campagnes binnen Zuyd Hogeschool.

Creative Director

COUP Maastricht

Stoere Binken Design heeft COUP Maastricht haar originele gezicht gegeven toen zij nog studeerde aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht (ABKM).

1e Coup-poster
Eerste Coup Maastricht poster

Als afstuderende vormgevers in 1995 werden zij door Will Bams – bedenker en organisator van de COUP – gevraagd om de eerste COUP vorm te geven.
COUP Maastricht was een gebundelde kunstmanifestatie van jonge kunstenaars, afgestudeerd aan de Maastrichtse kunstfaculteiten van de Hogeschool Zuyd en twee weken lang de stad Maastricht in gijzeling hielden. Stoere Binken Design is 15 jaar lang beeldbepalend geweest voor de Coup Maastricht campagnes.

Rebranding

Stoere Binken Design stond in 2000 aan de wieg toen Hogeschool Maastricht, Hogeschool Sittard en Hogeschool Heerlen fuseerde tot de hogeschool die we nu kennen, namelijk Zuyd Hogeschool. Het nieuwe logo werd geleverd door een student van de afdeling Vormgeving | Visuele Communicatie en wij werden gevraagd om samen met de student een complete huisstijl rond dit nieuwe Hogeschool Zuyd logo vorm te geven.

Het logo met de zwarte klassieke typografie en Bordeauxrode ‘Z’ werd gekozen vanwege haar chique en statige uitstraling, maar de kleuren zouden al snel een probleem vormen bij de toepassing in bijvoorbeeld wervingsbrochures, posters en 3-hoeksborden. De duotoon kleuren gaven namelijk een grauwe en sombere uitstraling. Na vele verzoeken van onze kant om meer kleur toe te passen ging men in 2005 uiteindelijk in zijn geheel over naar full colour. In de daarop volgende jaren voerden we de rebranding steeds meer op.

ZUYD

Het Zuyd logo werd aangepakt door het compacter, nog een tint frisser én leesbaarder te maken. Er werd een extra frisse groene steunkleur toegevoegd, het zwarte blokje werd vervangen door een grijstint en gesatineerd papier werd ingezet voor meer helderheid in foto’s en kleur. Op wervingsposters zou het logo zelf een steeds minder grote rol gaan spelen en de tekst ‘Hogeschool Zuyd‘ juist meer. De hoofdrol zou uiteindelijk naar ‘ZUYD‘ gaan, niet alleen om de leesbaarheid te bevorderen maar vooral als sterk merk neer te zetten.

HZ Rebranding - Jeroen Borrenbergs)
HZ Rebranding 2 - Jeroen Borrenbergs)

PBM Superhelden!

Drie opleidingen van de Hogeschool Zuyd werden tot een nieuwe opleiding gesmeed en Stoere Binken Design werd erbij gehaald om daar een identiteit aan te geven. Alle partijen hadden op dat moment geen idee dus deden we het volgende: huur een zaal af, nodig de drie partijen uit en laat ze ieder hun eigen verhaal vertellen wie ze zijn en wat ze willen. Na drie uur waren we er uit, de student die aan deze nieuwe opleiding zou afstuderen kan alles, ofwel een superstudent. De PBM-Superheld was geboren.

People and Business Management, een opleiding binnen de Hogeschool Zuyd leidt studenten breed op in de domeinen Economie, Management, Personeel en Organisatie, Recht, Financiën, Bestuurskunde en Overheidsmanagement.

Superhelden casting

Een castingbureau werd ingeschakeld om naar frisse jonge gezichten te zoeken. Stoere Binken Design koos vervolgens twee jongens en een meisje uit met de beste ‘look’ voor deze opdracht. Eenmaal bij de fotograaf in colbert en PBM-shirt poseerde ze met vol vertrouwen voor de lens. Vervolgens werden ze in onze 3D vervaardigde achtergrond geïntegreerd.

Website

People & Business Management wilde een nieuwe website voor hun vier doelgroepen; scholieren, professionals, bedrijven en decanen/mentoren. Het idee was om vier losse websites te maken met dezelfde onderliggende structuur maar met afwijkende kleurstellingen. Dit bleek al snel te complex en verwarrend en moest er daardoor een nieuwe strategie ontwikkeld worden.

We ontwikkelde een concept waarbij de doelgroepen gekoppeld werden aan de naam van de organisatie;

  • People = Scholieren
  • Business = Professionals
  • Management = Bedrijven & Instellingen
  • Sittard = Decanen & Mentoren

'Partner in Crime’

De Binken leerde ik kennen als innemende, betrokken en zeer deskundige designers. Zich inleven in jouw problematiek als opdrachtgever, meteen je taal spreken, je wensen en ideeën soepel vertalen in grafische vormgeving en het op begrijpelijke en subtiele wijze je onderwijzen in de do’s and don’ts van grafische vormgeving sieren hun enorm. Gevoegd bij de warme persoonlijkheid die ze bezitten betekent dit dat ik hun snel ben gaan zien als een zeer sympathieke‚ partner in crime’ … en dit enkel in uiterst positieve betekenis. Zakelijkheid, dienstbaarheid en deskundigheid gemixt met relativeringsvermogen en zeer veel humor maken de Binken voor mij een marketing en communicatie partner van de allerbovenste plank. Ik hoop nog veel en vaak met hen te mogen samenwerken.

Henk Rombouts -
Coördinator Marketing
balloon_corner

Wil jij ook een STOERE (re)branding?

Stoere Binken Design is gespecialiseerd in maatwerk identiteiten en WordPress websites. Wij geloven in vakmanschap en duurzaamheid. De identiteit die wij ontwerpen zal bijdragen aan jouw succes. Maak een vrijblijvende afspraak om samen de mogelijkheden te bespreken.