Stoere Binken Design

Nieuwsbrief HP Press

Klant: HP

Nieuwsbrieven spelen een belangrijke rol bij het opbouwen en in stand houden van een relatie met je doelgroep. De traditionele nieuwsbrief, ook wel ‘periodiek' genoemd, is vaak een papieren versie die regelmatig per post verstuurd wordt. Tegenwoordig maken veel van onze klanten gebruik van online nieuwsbrieven die via email verstuurd worden, vaak aangeduid met de Engelse term ‘newsletter’). Maar onderschat de kracht van papier niet!

Email nieuwsbrief

Email nieuwsbrieven worden verstuurd via een externe service, bijvoorbeeld door MailChimp die wij zelf gebruiken en aanbieden aan onze klanten. Je kunt hiervoor mensen uitnodigen zich op je mailinglist te abonneren. Deze kun je zelf beheren en volgen wie zich af- of aanmeld.  Met de uitgebreide statistieken kun je perfect zien welke ontvangers je nieuwsbrief geopend hebben, welke links ze geklikt en gedeeld hebben in welk land ze wonen, en nog veel meer. Deze informatie kun je in een overzichtelijk dashboard vergelijken met de andere nieuwsbrieven die je verstuurd hebt. Hiermee heb je een gedetailleerd inzicht van hoe succesvol je nieuwsberichten zijn en wat de lezers graag ontvangen.

Email nieuwsbrieven zijn in de regel gratis. Het is een periodieke uiting van een vereniging of commerciële instelling, zoals bedrijven. Over het algemeen draait een newsletter rond één interessant en informatief hoofdthema. Een uitgebreide versie van de nieuwsbrief wordt ‘bedrijfsblad' genoemd, meestal is dat een 'personeelsblad' of een ‘relatiemagazine'. Deze heeft meer pagina’s, bieden omvangrijkere en diepgaande berichten voor en over klanten, en marktgerichte nieuwsfeitjes.

Succesvolle strategie

Een succesvolle strategie die we voeren is dat de nieuwsbrieven die we voor onze inrichten een ingang zijn naar diepergaande informatie. Deze vindt de abonnee dan meestal op de website of blog (web log) van de klant. Het aangeboden nieuws in de newsletter is kort maar volledig genoeg om de lezer te animeren op de website van onze klant verder te lezen. Hiermee bouw je niet alleen een goed netwerk en betrokkenheid met je bedrijf op, maar je creëert de gelegenheid dat de bezoeker op je website gaat grasduinen en wellicht zelfs contact met je opneemt. Dat zou natuurlijk geweldig zijn.

Papieren nieuwsbrief

Traditionele nieuwsbrieven die per post verstuurd worden naar abonnees hebben één groot voordeel ten opzichte van de email nieuwsbrieven; het is een fysieke uiting die je in je handen hebt en die je ook nog eens op je gemak thuis op de bank kunt lezen. Je kunt deze voelen en ruiken en de tactiele factoren zijn niet te onderschatten! Daarnaast gaan papieren nieuwsbrieven niet verloren in de dagelijkse email last, of worden door een opgefokt spam filter opgevreten.  Hoewel email nieuwsbrieven populair zijn en zich in de praktijk allang bewezen hebben, ontwerpen we toch liever traditionele nieuwsbrieven. Niet uit nostalgische overwegingen, maar wij geloven in een persoonlijk en direct contact met de doelgroep. Lang leve papier!

rene

Creative director

Website

Deel dit artikel

P G