Stoere Binken Design

Daelzicht jaarverslag

Klant: Daelzicht

Daelzicht biedt zorg, ondersteuning en begeleiding aan kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. Samen met ouders, vertegenwoordigers en 750 vrijwilligers zetten wij ons elke dag weer in voor een goed leven voor onze cliënten.

WAKKERSCHUDDEN!!!

Het thema 'vrijetijdsbesteding' dat Daelzicht deze keer had gekozen was er niet zomaar een maar moest ook een alarmerend signaal afgeven bij de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten). Vrijetijdsbesteding voor de cliënten worden namelijk niet vergoed en deze extraatjes die hun leven verrijken zijn afhankelijk van vrijwilligers en ouders. Vandaar dat wij de boodschap meekregen om een jaarverslag te verzorgen die niet snel op de grote stapel zou verdwijnen maar een duidelijk visueel signaal met een boodschap bij de AWBZ moest afgeven.

Stramien

Om er voor te zorgen dat ze bij de AWBZ het jaarverslag niet snel over het hoofd zouden zien hebben we de omslag helemaal in signaalkleur rood laten drukken met de betekenis van het woord 'vrijetijdsbesteding' maar dan met een knipoog naar Daelzicht. Een bepaald stramien hebben we aan de binnenzijde helemaal overboord gegooid en alle pagina's een compleet andere opmaak gegeven. AWBZ moest vooral niet in slaap vallen en op elke pagina geprikkeld worden. Vandaar de ongebruikelijk tekstkaders, grote en kleine koppen, veel kleurvlakken en tekstballonnen om bepaalde uitspraken extra onder de aandacht te brengen. Ondanks de onderscheidende vormgeving moesten we niet de opmerking 'En wat kost dit allemaal niet?' bij de AWBZ wekken en hebben daarom gekozen voor een ringband en mat papier. Een glossy uiterlijk doet dat namelijk wel. 'Maar wat kosten jullie dan?' zullen sommige nu denken. Daelzicht was vrij duidelijk hierin, 'willen jullie een jaarverslag voor ons maken tegen dit bedrag?' Wij zeiden meteen ja, niet wetende dat we achteraf twee keer over onze eigen begroting heengingen maar op deze manier graag ons steentje voor Daelzicht wilde bijdragen.

jeroen

Creative Director

Jeroen Borrenbergs

Deel dit artikel

P G