Geen website is geen optie: wees altijd zichtbaar

Creative Director

Als je bedrijf geen website heeft, dan word je snel gezien als ongeloofwaardig of zelfs malafide. Je geeft namelijk onbewust de indruk af dat je geen professioneel bedrijf bent en geen waarde hecht aan een online imago. Kennelijk vind je het niet nodig dat klanten je online vinden. De huidige internetgebruiker vind het vanzelfsprekend jouw bedrijfswebsite te kunnen bezoeken als bevestiging dat je bestaat en serieus bent.

Om te zeggen dat je géén website nodig hebt is tegenwoordig onrealistisch. Iedereen heeft een online imago, of dat nu een professionele website is, of op een social mediakanaal als Instagram en Facebook. Deze kanalen zijn feitelijk “externe websites” van een bedrijf, product of merk. Ze runnen die platformen niet zelf, maar dat doet een externe aanbieder. En die kunnen absoluut succesvol zijn.

Zeker, er zijn ook voorbeelden van bedrijven die hun business volledig offline runnen. Dat ontken ik ook niet. Maar dit is een klein deel van de markt die vaak veel geld hebben om unieke en onderscheidende offline marketing- en communicatiecampagnes te kunnen voeren.

Het overgrote deel van de bedrijven heeft een website nodig. Of het nu startups, MKB’ers of multinationals zijn, deze bedrijven gebruiken een website als een online merkidentiteit van waaruit ze marketing- en communicatiestrategieën voeren.

Maar laten we bij het begin beginnen:

Argumenten die wij vaak horen

Geloof het of niet, maar wij horen deze argumenten nog best vaak waarom bedrijven denken geen website nodig te hebben. Bij handwerkers zien we dit het meest, maar sommige kleine MBK-bedrijven denken ook nog zo:

  • “Mijn business loopt toch goed, ik heb geen website nodig.”
  • “Ik haal nieuwe opdrachten uit mijn netwerk, niet via een website.”
  • “Mensen kennen mijn bedrijf al jaren. Een website voegt hieraan niks toe.”
  • “Nieuwe klanten bezoeken mijn website toch niet voordat ze me persoonlijk kennen.”
  • “Ik heb maar 1 product en dat leg ik sneller uit in een persoonlijk gesprek dan op een website.”

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en aanpak. Dat respecteren we ook te allen tijde. Wij proberen niets te verkopen wat klanten niet nodig hebben. Wij baseren onze mening op eigen ervaringswaarden en onderzoeksrapporten van experts. Deze verwerken we in onze design blogs om jullie hiermee te helpen.

Loop niet achter de feiten aan

Nu loopt je bedrijf of acquisitie wellicht nog goed. Je hebt een sterk netwerk en je hebt voldoende opdrachten om je geen zorgen te hoeven maken.
Maar stel je voor dat het even slechter gaat. Het coronavirus slaat een gat in de economie. Je klanten gaan failliet of bevriezen het verstrekken van externe opdrachten. Een post-corona recessie is onvermijdelijk, zeggen wetenschap en politiek, dus het online zichtbaar zijn wordt straks zeer belangrijk. Mensen zijn op zoek naar contact, naar persoonlijke verbindingen. Zorg dat je zichtbaar bent en dat (potentiële) klanten je menselijke kant zien. Daarmee kunnen zij zich identificeren en verbinden.

Een waargebeurd gesprek

Klant: “Ach, mijn bedrijf loopt zo goed, ik heb helemaal geen site nodig. Een logo en huisstijl is voldoende.”
Wij: “Okay… Maar wat als de markt verandert en het daardoor slechter gaat met je bedrijf? Dan kent niemand je en ben je online niet vindbaar.”
Klant: “Geen probleem, we beginnen wel met online promotie als het zover is.”
Wij: … 

Als je pas met je website begint als het slecht gaat, dan loop je achter de feiten aan. Jouw concurrenten hebben dan een grote voorsprong die je moeilijk nog kunt inhalen. Zij hebben al een merkbekendheid bij bezoekers én een ranking bij Google opgebouwd die hun een beduidende voorsprong op jouw bedrijf geven. 
Jij begint onderaan de digitale ladder. Om naar boven te klimmen ben je gemakkelijk een jaar bezig. Jij gaat hierdoor opdrachten mislopen en wellicht zelfs failliet. En dat is een doom scenario dat we met alle macht willen vermijden.

Wij preken voor jouw parochie

Laten we elkaar goed begrijpen; wij preken hier niet voor eigen parochie. Wij preken voor jouw parochie! Dit is een welgemeend advies waardoor jij succesvol wordt én kunt blijven. 
Wij ontwerpen en ontwikkelen maatwerk websites voor bedrijven en onze klanten kiezen bewust voor onze expertises. Maar iedereen is vrij om géén website te hebben. We willen jou het beste advies geven, gebaseerd op onze ervaring sinds 1995.

Een aantal succesvoorbeelden

Niemand heeft een website nodig…

… om zijn bedrijf te runnen. Maar iedereen heeft een website nodig om zijn bedrijf duurzaam te runnen. Online zichtbaarheid heeft alles te maken met naamsbekendheid, merkimago en vertrouwen.
René Verkaart
Creative Director

7 tips als je écht geen website wilt

Okay, laten we even aannemen dat je gelijk hebt en dat je echt geen website nodig hebt. Ik accepteer je mening. Ik ben zelf van mening dat ik alleen kan helpen als iemand geholpen wil worden. Iedereen heeft zijn eigen aanzichten en tempo in het leven. En er is altijd een compromis mogelijk. Hier is een beetje van onze expertise voor jouw wens om géén website te hebben.

Dit zijn 7 slimme tips waar je, gezien vanuit onze 25+ jaar ervaring, over na kunt denken om niet helemaal van de radar te verdwijnen:

  1. Claim je domeinnaam (URL): Claim een domeinnaam met je bedrijfsnaam (www.jouwbedrijf.nl) erin, of die je werkzaamheden beschrijft (www.stoerebinkenwebdesign.nl). Als de domeinnaam van jouw bedrijfsnaam eenmaal weg is dan krijg je die waarschijnlijk nooit meer terug, tenzij je bereid bent duizenden Euro’s te betalen.
  2. Email altijd vanaf je eigen domein: Zorg dat je mailt vanuit je eigen bedrijf (jouwnaam@jouwbedrijf.nl) en niet via een online platform (jouwbedrijf@gmail.com) 
  3. Zet een plaatshouder online: Maak je domeinnaam actief en plaats daar je logo en contactgegevens. Dat is het minste wat je kunt doen.
  4. Overweeg een one-page website: Als je geen (uitgebreide) website wilt laten maken, dan kun je ook een eenvoudige one-page website maken.
  5. Communiceer via je voertuigen: Zorg dat je op je bedrijfsvoertuigen zowel je email als telefoonnummer communiceert.
  6. Offline marketing communicatie: Zorg dat je een goede marketingstrategie hebt om nieuwe klanten offline te bereiken en binnen te halen. Wij helpen je hier graag bij.
  7. Communiceer via social media: Probeer je (potentiële) klanten te bereiken via de meest gebruikte socialmediakanalen voor jouw doelgroep. De meeste mensen gebruiken deze graag én elke dag.

Doe jezelf een groot plezier

Claim op z’n minst je domeinnaam en zet er een plaatshouder neer. Als je niet online vindbaar bent gaat dit met grote zekerheid in de nabije toekomst tegen je werken. En vinden wij erg jammer.
Branding Design Bureau Stoere Binken Design - Rene Verkaart

Wie zijn wij?

Stoere Binken Design is een full-service (web)design bureau uit Maastricht, Limburg. Sinds 1995 verzorgen wij strategisch Brand Design, Web Design en Type Design voor startups, MKB en multinationals met ambitie. Wij ontwikkelen merkidentiteiten van logo’s tot maatwerk websites, verpakkingen, voertuigen en meer. Door onderscheidende ontwerpen, creatieve storytelling en design thinking dragen we bij aan het succes van onze klanten. Wij werken internationaal vanuit Maastricht, Düsseldorf en Eindhoven.

Wij helpen je. Ook als je géén website wilt

Wij creëren jouw unieke merkidentiteit zodat jij zichtbaar bent en je bedrijf kunt runnen. Als jij de ambitie hebt om succesvol te worden, maak dan een afspraak te zien wat we voor je kunnen betekenen. Ook als je geen website wilt.

Maak een afspraak